Додаток до робочої програми навчальної дисципліни
Філософія
для здобувачів першого (бакалаврського) освітнього рівня
спеціальності 103 Науки про Землю
галузь знань – Природничі науки
7 семестр
Викладач: к.ф.н., доц., асистент кафедри філософії та методології науки
Москальчук М.М.
СТРУКТУРА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЛЕКЦІЙ І СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ
№ |
Назва лекції |
Кількість годин |
|||||
лекції |
семінари |
самостійна робота |
Консультації |
||||
Змістовий модуль 1: Філософська пропедевтика |
|
||||||
1 |
Філософія і коло її проблем. Загальні уявлення про філософію і філософування |
2 |
2 |
6 |
|
||
2 |
Антична філософія |
2 |
2 |
6 |
|
||
3 |
Філософська думка доби Середньовіччя та Відродження |
2 |
2 |
6 |
|
||
4 |
Головні ідеї філософії Нового часу |
2 |
2 |
6 |
|
||
5 |
Особливості німецької класичної філософії до основних напрямків сучасної філософії |
4 |
1 |
6 |
|
||
6 |
Філософська думка в Україні |
2 |
5 |
|
|||
Змістовий модуль 2: Теоретична та практична філософія |
|
||||||
7 |
Онтологія як філософське вчення про буття |
2 |
2 |
5 |
|
||
8 |
Проблема свідомості |
2 |
1 |
5 |
|
||
9 |
Людина як предмет філософського аналізу |
2 |
1 |
6 |
|
||
10 |
Проблема пізнання у філософії. Наука як соціокультурний та пізнавальний феномен |
4 |
1 |
5 |
|
||
11 |
Культура і цивілізація |
2 |
5 |
|
|||
12 |
Підсумкова контрольна робота |
2 |
|
|
|
||
13 |
Консультації |
|
|
|
2 |
||
14 |
Самостійна робота |
|
|
15 |
|
||
|
ВСЬОГО |
28 |
14 |
76 |
2 |
||
Загальний обсяг 120 год., в тому числі:
Лекцій – 28 год.
Семінари – 14 год.
Консультація – 2 год.
Самостійна робота - 76 год.
Тематичний план дисципліни
Змістовий модуль 1. Філософська пропедевтика
Семінар 1. Проблема світогляду. Особливість філософії та філософування
1. Поняття світогляду.
2. Сутність філософії.
3. Природа та структура світогляду.
4. Філософія як вид знання.
5. Головні проблеми філософії.
6. Предмет філософії.
7. Методи філософування та функції філософії.
Завдання для самостійної роботи
Контрольні запитання та завдання:
1. Що є основою єдності буденного та теоретичного світоглядів?
2. Яка головна функція будь-якого світогляду?
3. Чи існують різні історичні типи світогляду?
4. Якими категоріями апелює філософія?
5. Філософія та наука.
Проблемні теми для обговорення:
1. На що скероване філософське пізнання?
2. Які джерела філософської думки?
3. Чи усвідомлює людина процес формування власного світогляду?
4. Чи можливий світогляд без ідеалів?
5. Чи всі люди мають світогляди?
Джерела
Основні:
1. Марія Фюрст, Юрген Тринкс. Філософія. К.: Дух і літера, 2018.
2. Петрушенко В. Л. Філософія: курс лекцій / В. Л. Петрушенко. Львів, 2016. 504 с.
3. Причепій Є.М., Черній А.М., В.Д., Чекаль Л.А. Філософія. К.: Видавничий центр «Академія», 2009 .
4. Філософія. Базовий підручник для студентів вищих навчальних закладів / кол. авторів; за ред. Л.В.Губерського. Харків: Фоліо, 2018. 622 с. 9-23, 176-220
5. Філософія: Хрестоматія : навч. посіб. для бакалаврів фізико-математичних та природничих спеціальностей. Т.1. Філософська пропедевтика : навч. посіб для бакалаврів фізико-математичних і природничих спеціальностей. К.: ВПЦ “Київський університет”, 2010. 848 с. 11-56
6. Філософія: хрестоматія для бакалаврів фіз.-мат. і природн. спеціальностей. У 2 т. Т. 1. Філософська пропедевтика /авт.-упорял І.С Добронравова, О.В.Руденко, О.В.Комар та ін. ; заг. Ред. І.С Добронравова, О.В.Руденко. 2-ге вид. доп. К.: ВПЦ «Киівський університет», 2020. 879 с. 11-57.
Додаткові:
1. Кант І. Відповідь на запитання Що таке Просвітництво? // Мислителі німецького Романтизму. Івно-Франківськ, 2003. С. 158-161. https://vpered.wordpress.com/2019/07/04/kant-erklarung/#:~:text=%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%82%D0%B2%D0%BE%20%E2%80%94%20%D1%86%D0%B5%20%D0%B2%D0%B8%D1%85%D1%96%D0%B4%20%D0%BB%D1%8E%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B8%20%D0%B7%D1%96,%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%83%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%81%D1%8F%20%D0%BD%D0%B8%D0%BC%20%D0%B1%D0%B5%D0%B7%20%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BA%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%82%D0%B2%D0%B0.
2. Ортега-і-Гассет Х. Чиста філософія // Вибрані твори. К., 1994. https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=3821
3. Панич Олексій. Філософія і війна//Філософська думка, 2015. №1. С.75-89. https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/70/71
4. Шинкарук В.І. Філософія і культура // Доповідь на II Всеукраїнському філософському конгресі (27-29 червня 1995 p., м. Київ)// Філософська і соціологічна думка. 1995, № 9-10. С. 220-235.
5. Шинкарук В.І. Категоріальна структура наукового світогляду // Шикарук В.І Вибрані твори у 3-х т. К, 2003. Т.3. Ч.1. С.164-172.
Семінар 2 Проблеми античної філософії. Філософія Середньовіччя та доби Відродження
1. Особливості виникнення філософії в Давній Греції.
2. Досократична філософія:
3. а) проблема першоначала: мілетська школа, Геракліт, піфагорійці;
4. б) проблема буття; елеати, Емпедокл і Анаксагор.
5. Атомізм Левкіппа і Демокріта.
6. Софісти і Сократ – антропологічний поворот в античній філософії.
7. Філософія Платона – загальна характеристика.
8. Філософія Аристотеля – загальна характеристика.
9. Головні теологічні проблеми Середньовіччя та їх філософські інтерпретації:
а) полеміка між номіналізмом і реалізмом;
б) проблема співвідношення віри і знання;
в) проблема людини: душа і тіло.
10. Загальна характеристика філософії епохи Відродження.
11.Гуманізм та новий ідеал людини.
12. Філософія М. Кузанського
13.Наука епохи Відродження (Л.да Вінчі, М.Коперник).
14.Пантеїзм Дж.Бруно.
Завдання для самостійної роботи
Контрольні запитання та завдання:
1. Які етапи виділяють в розвитку античної філософії?
2. Чому представників філософії “ранньої класики” називали натурфілософами?
3. Що означає вислів “антропологічний поворот в античній філософії” і з іменами яких мислителів він пов’язаний?
4. Яка головна особливість християнської середньовічної філософії?
5. Розкрийте зміст понять “апологетика”, “патристика”, “схоластика”.
6. В чому полягає гуманістичний характер філософії доби Відродження?
7. Розкрийте зміст понять “теїзм”, “пантеїзм”, “космологія”.
Проблемні теми для обговорення:
1. Розуміння філософії в античну добу.
2. Сутність полеміки Сократа з софістами.
3. Основні ідеї філософського вчення Платона.
4. Система категорій Аристотеля.
5. Загальна характеристика середньовічної філософії.
6. Патристичний етап Середньовіччя.
7. Особливості середньовічної схоластики.
8. Нова натурфілософія епохи Відродження.
Джерела
Основні:
1. Історія філософії: Підручник / за ред. Володимира Івановича Ярошовця К., 2002.
2. Історія філософії. Словник / За заг. ред. В.І.Ярошовця. К., 2005.
3. Короткий довідник з історії філософії: від витоків до середини ХІХ століття / За ред. Т.Д. Пікашової та В. Л. Чуйка. К., 1997. http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/dovi.html
4. Філософія. Базовий підручник для студентів вищих навчальних закладів / кол. авторів; за ред. Л.В.Губерського. Харків: Фоліо, 2018.
5. Марія Фюрст, Юрген Тринкс. Філософія. К.: Дух і літера, 2018.
6. Петрушенко В. Л. Філософія: курс лекцій / В. Л. Петрушенко. Львів, 2016.
7. Причепій Є.М., Черній А.М., В.Д., Чекаль Л.А. Філософія. К.: Видавничий центр «Академія», 2009.
8. Філософія: хрестоматія (від витоків до сьогодення) : навч. посіб. / за ред. акад. НАН Україні Л.В.Губерського. К.: Знання, 2009. https://pidru4niki.com/1356061537692/filosofiya/volodimir_shinkaruk_1928-2001
9. Філософія: Хрестоматія: навч. посіб. для бакалаврів фізико-математичних та природничих спеціальностей. Т.1. Філософська пропедевтика : навч. посіб для бакалаврів фізико-математичних і природничих спеціальностей. К.: ВПЦ “Київський університет”, 2010.
10. Алєксандрова О. В. Філософія Середніх віків та доби Відродження: Підручник. К.: Видавець ПАРАПАН, 2002.
Додаткові:
1. Августин Святий. Сповідь. – К.: Основи, 1996.
2. Аквінський Т. Коментарі до Арістотелевої «Політики». – К.: Основи. – 2003.
3. Ахутін А. Аристотель і аристотелізм: 2400 років по тому / А. Ахутін, А. Баумейстер, О. Білий, А. Васильченко, О. Гомілко, В. Жулай, В. Звіядковський, В. Козловський, М. Попович, С. Пролеєв // Філософська думка. - 2016. - № 5. - С. 6-26.
4. Аристотель. Політика / Пер. з давньогр. і передм. О. Кислюка. – К.: Основи, 2003. – С. 15-98.
5. Платон. Держава / Пер. з давньогр. Д. Коваль. – К.: Основи, 2000. – С.7-106.
6. Ваcилій Великий. Морально-аскетичні твори. Л. : Свічадо, 2007. https://www.truechristianity.info/ua/books/st_vasily.php
7. Данте Аліг'єрі. Божественна комедія.
https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=347
8. Мак`явеллі Н. Державець. К., 1998. https://knigogo.com.ua/knigi/derzhavets/
9. Роттердамський Е. Похвала Глупоті. К., 1993. https://www.ukrlib.com.ua/world/printitzip.php?tid=3963
Семінар 3 Філософія Нового часу.
Особливості переходу від класичного до некласичного філософування та головні ідеї сучасної філософії
1. Загальна характеристика філософії Нового часу: основні ідеї та представники.
2. Проблема емпіризму в філософії Ф.Бекона (програма “великого відновлення наук”, концепція “ідолів”).
3. Проблема раціоналізму в філософії Р.Декарта (принцип методичного сумніву, теза “cogito ergo sum” , вчення про “вроджені ідеї”).
4. Філософія в англійській традиції Нового часу (філософія за Т. Гоббсом, пізнавальна концепція Д.Локка, суб’єктивно-ідеалістичний підхід Дж.Берклі, агностицизм Д.Г’юма).
5. Криза класичної філософії в середині ХІХ ст. і становлення нових філософських напрямків.
6. Ірраціонально-екзистенційна філософія Сьорена К’єркегора.
7. Основні концепції “Філософії життя” (Ф.Ніцше, А.Бергсон, В.Дільтей).
8. Філософські засади психоаналізу, вчення про несвідоме (З.Фрейд, К.Юнг, Е.Фромм).
9. Прагматизм як напрям сучасної філософії (Ч.Пірс, У.Джемс, Д.Дьюї).
10. Основні етапи розвитку позитивізму.
11. Структуралізм як методологія гуманітарного пізнання (К.Леві-Стросс, М.Фуко).
12. Феноменологія Е.Гусерля.
13. Екзистенціальна філософія: К.Ясперс, А.Камю, Ж.-П.Сартр.
14. Сучасна філософська антропологія.
15. Сучасна релігійна філософія (неотомізм, персоналізм).
Завдання для самостійної роботи
Контрольні запитання та завдання:
1.Природознавство та філософія Нового часу.
2. Взаємозв’язок філософії й математики в добу Нового часу.
3. Соціальна концепція Т.Гоббса.
4. Проблема субстанції у Новий час: Р.Декарт, Б.Спіноза, Г.Ляйбніц.
5.Порівняльний аналіз основних проблем класичної та сучасної західноєвропейської філософії.
6. Буття людини як проблема в екзистенціальній філософії.
7. Філософія життя.
Проблемні теми для обговорення:
1. У чому полягає зв’язок філософії Нового часу з математикою й природознавством?
2. Чому раціоналізм вважається протилежністю сенсуалізму?
3. Що означає поняття “скептицизм”?
4. Які головні риси філософії Канта?
5.Розкрийте основні особливості філософії прагматизму.
6.Чому структуралізм вважають методологічною основою гуманітарних наук?
7.Які історичні стадії розвитку та основні проблеми філософії позитивізму?
8.Розкрийте зміст аналітичної філософії як однієї з провідних філософських методологій.
Джерела
Основні:
1. Історія філософії: Підручник / за ред. В.І.Ярошовця – К., 2002.
2. Історія філософії. Словник / за заг. ред. В.І.Ярошовця. – К., 2005.
3. Філософія: хрестоматія (від витоків до сьогодення). Навч. посіб. / за ред. акад. НАН Україні Л.В.Губерського. – К.: Знання, 2009.
4. Філософія: Підручник для студентів вищих навчальних закладів / кол. авторів; за ред. Л.В.Губерського. – Харків: Фоліо, 2013. – С. 94-122.
5. Філософія: Хрестоматія: навч. посіб. для бакалаврів фізико-математичних та природничих спеціальностей. Т.1. Філософська пропедевтика: навч. посіб для бакалаврів фізико-математичних і природничих спеціальностей. К.: ВПЦ “Київський університет”, 2010.
6. Філософія: хрестоматія для бакалаврів фіз.-мат. і природн. спеціальностей. У 2 т. Т. 1. Філософська пропедевтика /авт.-упорял І.С Добронравова, О.В.Руденко, О.В.Комар та ін.; заг. Ред. І.С Добронравова, О.В.Руденко. 2-ге вид. доп. К.: ВПЦ «Киівський університет», 2020.
7. Ярошовець В.І. Історія філософії: від структуралізму до постмодернізму. Підручник. – К., 2004.
Додаткові:
1. Вольтер Кандід: Філософські повісті (збірник). Харків :Фоліо, 2011. https://chtyvo.org.ua/authors/voltaire/kandid_filosofski_povisti_zbirka/
2. Г`юм Д. Трактат про людську природу. К., 2003.
3. Гельвецій К.А. Про людину, її розумові здібності та її виховання. К., 1994. https://chtyvo.org.ua/authors/Helvetsii_Klod_Adrian/Pro_liudynu_ii_rozumovi_zdibnosti_ta_ii_vykhovannia/
4. Декарт Р. Міркування про метод. К.: Тандем, 2001. http://philsci.univ.kiev.ua/biblio/decart_metod.htm
5. Лябніц Г.-В. Принципи природи і благодаті, засновані на раціо // Філософська думка: український науково-теоретичний часопис. К., 2008. № 4. С. 25-43.
6. Руссо Ж.-Ж. Про суспільну угоду. К., 2001. https://shron1.chtyvo.org.ua/Russo_Zhan-Zhak/Pro_suspilnu_uhodu_abo_pryntsypy_politychnoho_prava.pdf?
7. Спіноза Б. Теологічно-політичний трактат. К., 2005.
8. Вітгенштайн Л. Tractatus Logiko-Philosophicus. Філософські дослідження. Київ: Основи, 1995. http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/vitgen.html
9. Гайдеггер М. Шлях до мови // Дорогою до мови. Л.: Литопис, 2007. https://shron1.chtyvo.org.ua/Heidegger_Martin/Shliakh_do_movy.pdf?
10. Гадамер Г.-Г. Істина і метод. основи філософської герменевтики. http://philsci.univ.kiev.ua/biblio/gadamer.html
11. Гадамер Г.-Г. Герменевтика і поетика. Київ: Юніверс, 2001.
12. Гуссерль Е. Криза європейської філософії // Сучасна зарубіжна фiлософiя. Течії i напрями. Хрестоматія. К., 1996.
13. Джеймс В. Що таке прагматизм? К., 2000.
14. Леві-Строс К. Структурна антропологія. К., 1997.
15.Сартр Ж.-П. Буття і ніщо. К., 1996. https://shron1.chtyvo.org.ua/Sartre_Jean-Paul/Buttia_i_nischo_frahmenty.pdf?
Змістовий модуль 2: Теоретична та практична філософія
Семінар 1 Основні проблеми онтологічного вчення
1. Основні етапи розвитку уявлень про буття в історії філософської думки
2. Поняття матерії та її структура:
а) проблема протилежності матерії та свідомості;
б) відмінність філософського поняття матерії від природничо-наукового;
в) проблема самоорганізації та системності матеріального світу.
3. Функції категорії «матерії» у філософії.
4. Проблема детермінізму як принципу філософського пояснення світу.
5. Простір і час як форми буття матерії.
6. Субстанціональна і реляційна концепції простору і часу.
7. Рух як спосіб існування матерії
Завдання для самостійної роботи
Контрольні запитання та завдання:
1. Розуміння Абсолюту в Парменіда
2. Проблема буття в філософії М.Хайдеггера.
3. Онтологічний поворот у філософії XX ст.
4. Еволюція поняття «матерія» у філософії і науці.
5. Історико-філософський аспект ідеї розвитку.
Проблемні теми для обговорення:
1. Коли і чому в філософії з'явилась проблема буття?
2. Хто з античних філософів не сприйняв парменідового тлумачення буття і чому?
3. У чому полягає специфіка середньовічного тлумачення проблеми буття?
4. Що таке матерія та яка її структура?
5. Які форми руху матерії Ви знаєте?
6. Розкрийте зміст субстанційної та реляційної концепцій простору і часу.
7. Розкрийте зміст понять "детермінізм" та "індетермінізм".
8. Як співвідносяться поняття "рух", "розвиток", "прогрес"?
Джерела
Основні:
1. Марія Фюрст, Юрген Тринкс. Філософія. К.: Дух і літера, 2018.
2. Охріменко О.Г. Фундаментальні філософські проблеми. К., 2002.
3. Петрушенко В. Л. Філософія: курс лекцій / В. Л. Петрушенко. Львів, 2016. 544 с. https://chtyvo.org.ua/authors/Petrushenko_Viktor/Filosofiia_Kurs_lektsii/
4. Причепій Є.М., Черній А.М., В.Д., Чекаль Л.А. Філософія. К.: Видавничий центр «Академія», 2009 .
5. Філософія. Базовий підручник для студентів вищих навчальних закладів / кол. авторів; за ред. Л.В.Губерського. Харків: Фоліо, 2018. 622 с.
6. Філософія: Хрестоматія : навч. посіб. для бакалаврів фізико-математичних та природничих спеціальностей. Т.2. Теоретична та практична філософія: навч. посіб для бакалаврів фізико-математичних і природничих спеціальностей. К.: ВПЦ “Київський університет”, 2010. 431 с..
7. Філософія: хрестоматія для бакалаврів фіз.-мат. і природн. спеціальностей. У 2 т. Т. 2. Теоретична та практична філософія /авт.-упорял І.С Добронравова, О.В.Руденко, О.В.Комар та ін. ; заг. Ред. І.С Добронравова, О.В.Руденко. 2-ге вид. доп. К.: ВПЦ «Киівський університет», 2020. 543 с.
Додаткові:
1. Гайдеггер М. Що таке метафізика? / Читанка з філософії: У 6 книгах. К.: Довіра, 1993. Кн. 6: Зарубіжна філософія ХХ століття. С. 83-100. https://shron1.chtyvo.org.ua/Heidegger_Martin/Scho_take_metafizyka_frahmenty.pdf?
2. Дамміт М. Логічні основи метафізики. Переклад з англ. В.Навроцького. – Київ: IRIS, 2001.
3. Джеймс В. Деякі метафізичні проблеми, розглянуті з погляду прагматизму. Єдність і множинність. – К.: Видавничий дім „Альтернативи”, 2000.
4. Сартр Ж.-П. Буття і ніщо: Нарис феноменологічної онтології / Пер. з фр. В. Лях, П. Таращук. – К.: Видавництво Соломії Павличко "Основи", 2001. https://shron1.chtyvo.org.ua/Sartre_Jean-Paul/Buttia_i_nischo_frahmenty.pdf?
5. Тілліх П.Мужність бути. Небуття і тривога. // Часопис «Ї». – 2005. – №37.
6. Фромм Е. Мати чи бути? https://hromadalib.files.wordpress.com/2015/12/fromm_2010_have.pdf
Семінар 2 Філософське розуміння проблеми свідомості
1. Свідомість як філософська категорія. Джерела та витоки свідомості.
2. Структура свідомості.
3. Функції свідомості.
4. Свідоме та несвідоме.
5. Свідомість та самосвідомість.
6. Свідомість та мислення. Свідомість та мова.
7. Поняття суспільної свідомості та індивідуальної свідомості.
Завдання для самостійної роботи
Контрольні запитання та завдання:
1.Свідомість і особистість.
2. Фрейдівські ідеї несвідомого в художній культурі XX ст.
3. Проблема свідомості у сучасній філософії.
4. Суспільний та особистісно індивідуальний зміст свідомості: зв'язок та відмінність.
Проблемні теми для обговорення:
1. У чому полягають труднощі філософського вирішення проблеми свідомості?
2. У чому полягає зв'язок середньовічного розуміння свідомості з геоцентричним світоглядом?
3. Що таке свідомість, які її структура, джерела і витоки?
4. Розкрийте зміст понять "самосвідомість", "ідеальне", "духовне".
5. Що таке суспільна свідомість і яка її структура?
6. Які сучасні концепції свідомості Ви знаєте?
Джерела
Основні:
1. Марія Фюрст, Юрген Тринкс. Філософія. К.: Дух і літера, 2018.
2. Охріменко О.Г. Фундаментальні філософські проблеми. К., 2002.
3. Петрушенко В. Л. Філософія: курс лекцій / В. Л. Петрушенко. Львів, 2016. 544 с. https://chtyvo.org.ua/authors/Petrushenko_Viktor/Filosofiia_Kurs_lektsii/
4. Причепій Є.М., Черній А.М., В.Д., Чекаль Л.А. Філософія. К.: Видавничий центр «Академія», 2009 .
5. Філософія. Базовий підручник для студентів вищих навчальних закладів / кол. Авторів; за ред. Л.В.Губерського. Харків: Фоліо, 2018. 622 с.
6. Філософія: Хрестоматія : навч. Посіб. Для бакалаврів фізико-математичних та природничих спеціальностей. Т.2. Теоретична та практична філософія: навч. Посіб для бакалаврів фізико-математичних і природничих спеціальностей. К.: ВПЦ “Київський університет”, 2010. 431 с..
7. Філософія: хрестоматія для бакалаврів фіз.-мат. І природн. Спеціальностей. У 2 т. Т. 2. Теоретична та практична філософія /авт.-упорял І.С Добронравова, О.В.Руденко, О.В.Комар та ін. ; заг. Ред. І.С Добронравова, О.В.Руденко. 2-ге вид. доп. К.: ВПЦ «Киівський університет», 2020. 543 с.
Додаткові:
1. Фройд З. Вступ до психоаналізу https://shron1.chtyvo.org.ua/Freud_Sigmund/Vstup_do_psykhoanalizu.pdf?
2. Фройд З. Три нариси з теорії сексуальності // Психологія і суспільство. — 2008. — N 4. — С. 45-91. https://shron1.chtyvo.org.ua/Freud_Sigmund/Try_narysy_z_teorii_seksualnosti.pdf?
3. Шелер М. Сутність моральної особистості / Сучасна зарубіжна філософія. Течії і напрямки. Хрестоматія: Навч. посібник / Упорядники В.В.Лях, В.С.Пазенок. – К.: Ваклер , 1996. http://philsci.univ.kiev.ua/biblio/sheler.html
4. Юнг К.Г. Архетипи колективного несвідомого (фрагменти) https://shron1.chtyvo.org.ua/Yung_Karl/Arkhetypy_kolektyvnoho_nesvidomoho_fr.pdf?
Семінар 3 Людина у світлі філософського аналізу
1. Розуміння людини в історії філософської думки.
2. Проблема сутності людини:
а) людина як суб'єкт практичної діяльності;
б) людина як суб'єкт історичного процесу;
в) біопсихосоціальна цілісність людини.
3. Проблема антропосоціогенезу.
4. Свобода і відповідальність особи.
5. Поняття "індивід", "індивідуальність", "особистість" та їх співвідношення.
Завдання для самостійної роботи
Контрольні запитання та завдання:
1.Психоаналіз і проблема людини.
2. Проблема людини в екзистенціалізмі.
3. Тлумачення проблеми життя і смерті наприкінці XX ст.
4. Расизм і проблема співвідношення біологічного та соціального в людині.
5. Значення і межі проблеми сенсу життя.
Проблемні теми для обговорення:
1.Яка роль діяльнісної парадигми в розумінні людини?
2. У чому сутність проблеми співвідношення біологічного та соціального в людині?
3. У чому полягає унікальність особистості людини?
4. Розкрийте зміст поняття «антропосоціогенез» та підходів до розуміння сутності антропосоціогенезу.
5. У чому полягає парадоксальність феномену свободи oсобистості?
Джерела
Основні:
1. Філософія. Базовий підручник для студентів вищих навчальних закладів / кол. авторів; за ред. Л.В.Губерського. Харків: Фоліо, 2018. 622 с.
2. Філософія : Курс лекцій. Навч. посібник для студ. вузів / Бичко І.В. та інш. – К., 1993. http://ukrkniga.org.ua/ukrkniga-text/773/4/
3. Філософія. Базовий підручник для студентів вищих навчальних закладів / кол. авторів; за ред. Л.В.Губерського. Харків: Фоліо, 2018 622 с.
4. Філософія: хрестоматія (від витоків до сьогодення) : навч. посіб. / за ред. акад. НАН Україні Л.В.Губерського. К.: Знання, 2009.
http://westudents.com.ua/knigi/622-flosofya-guberskiy-lv.html
5. Філософія: хрестоматія для бакалаврів фіз.-мат. і природн. спеціальностей. У 2 т. Т. 2. Теоретична та практична філософія /авт.-упорял І.С Добронравова, О.В.Руденко, О.В.Комар та ін. ; заг. Ред. І.С Добронравова, О.В.Руденко. 2-ге вид. доп. К.: ВПЦ «Киівський університет», 2020.
Додаткові:
1. Больнов О.Ф. Філософська антропологія та її методичні принципи //Сучасна зарубіжна філософія. Течії і напрямки. Хрестоматія: навчальний посібник. - К.: Ваклер, 1996. – С. 96-111.
2. Гельвецій К.А. Про людину, її розумові здібності та її виховання/К.А. Гельвецій. – К.: Основи, 1994.
3. Добронравова І.С. Cтавлення людини до природи: синергетичний аспект. //Філософія. Антропологія. Екологія. –Альманах. Випуск перший. // http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/dobr-ecology.htm
4. Табачковський В. Життєвий світ людини і пізнання: персоналістична інтерпретація / Філософська думка, 2006. – №2.
5. Фром Е. Втеча від свободи. Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2019. 288 с. https://chtyvo.org.ua/authors/Fromm_Erich/Vtecha_vid_svobody/
Семінар 4. Проблема пізнання
1.Специфіка філософського аналізу пізнання:
а) предмет і структура пізнання;
б) поняття "об'єкт" і "суб'єкт" пізнання.
2. Істина та хиба.
3.Пізнавальні здібності людини: чуттєве пізнання; абстрактне мислення; інтуїція.
4.Пізнання і практика.
5. Сутність науки:
а) проблема виникнення науки;
б) періодизація науки;
в) поняття класичної, некласичної та постнекласичної науки.
6.Методологiя наукового пізнання.
7. Основні проблеми філософії науки.
Завдання для самостійної роботи
Контрольні запитання та завдання:
1. Основні особливості діалектико-матеріалістичної теорії пізнання.
2. Головні напрями розробки гносеологічних проблем у сучасній західній філософії.
3. Структура, форми і функції практики в процесі пізнання.
4. Проблема класифікації форм знання і пізнавальної діяльності.
5. Пізнання та інтуїція.
6. Проблема творчості в пізнанні.
Проблемні теми для обговорення:
1.Що таке знання і пізнання?
2. Які основні етапи розробки проблем пізнання в історії філософії Ви знаєте?
3. Що є предметом гносеології та яка її відмінність від епістемології?
4. Який зв'язок між пізнанням і практикою?
5. Що таке істина, які її властивості та критерії?
6. У чому полягає сутність хиби?
7. Які пізнавальні здібності людини Ви знаєте?
8. Як можуть співвідноситись пізнання і віра?
9. У чому полягають основні закономірності розвитку науки?
10. Що таке критерії науковості?
Джерела
Основні:
1.Філософія. Базовий підручник для студентів вищих навчальних закладів / кол. авторів; за ред. Л.В.Губерського. Харків: Фоліо, 2018.
2.Петрушенко В. Л. Філософія: курс лекцій / В. Л. Петрушенко. Львів, 2016.
3.Причепій Є.М., Черній А.М., В.Д., Чекаль Л.А. Філософія. К.: Видавничий центр «Академія», 2009 .
4.Філософія : Курс лекцій. Навч. посібник для студ. вузів / Бичко І.В. та інш. К., 1993. http://ukrkniga.org.ua/ukrkniga-text/773/10/
5.Філософія: хрестоматія (від витоків до сьогодення) : навч. посіб. / за ред. акад. НАН Україні Л.В.Губерського. К.: Знання, 2009.
6.Філософія: Хрестоматія : навч. посіб. для бакалаврів фізико-математичних та природничих спеціальностей. Т.2. Теоретична та практична філософія: навч. посіб для бакалаврів фізико-математичних і природничих спеціальностей. К.: ВПЦ “Київський університет”, 2010.
7.Філософія: хрестоматія для бакалаврів фіз.-мат. і природн. спеціальностей. У 2 т. Т. 2. Теоретична та практична філософія /авт.-упорял І.С Добронравова, О.В.Руденко, О.В.Комар та ін. ; заг. Ред. І.С Добронравова, О.В.Руденко. 2-ге вид. доп. К.: ВПЦ «Киівський університет», 2020.
Додаткові:
1.Джексон Ф. Чого не знала Мері? / http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/Djekson.html
2.Добронравова І.C. Некласична раціональність для нелінійної науки. // Вісник Київського університету. Серія: Філософія. Політологія. Вип.29. – К.: 1999.
3.Добронравова І.C. Ідеали і типи наукової раціональності. - К.: ВЦ "Київський університет". – К.: 1999 , с. 24-28.
4. Добронравова І.C. Практична філософія науки. Збірка наукових праць. // http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/Dodr-phil-2017.pdf
5.Єдинак С.В.. Філософія: Онтологія. Теорія пізнання. Логіка. Етика:. - Суми: Видавництво СумДУ, 2007.
6.Комар О.В. Гуманізація науки чи натуралізація філософії? //
http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/OKomar.pdf
7.Руденко О.В. Погляд на науку як соціокультурний феномен // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Філософія. Політологія. – Вип. 49 //
http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/Rudenko/statya_ukr.htm
8. Руденко О.В. До проблеми співвідношення об’єкта та предмета наукового пізнання //Міжнародна наукова конференція “Дні науки філософського ф-ту-2005”. Матеріали доповідей та виступів. – Частина 2. // http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/Rudenko/tezi.htm
9.Чуйко В.Л. Рефлексія основоположень методологій філософії науки. - К., 2000
Аналіз філософського тексту
Вимоги до роботи.
1. Вибір тексту: студент самостійно вибирає текст, керуючись списком рекомендованої літератури.
2. Порядок роботи:
- ознайомлення з текстом.
- виконання й оформлення роботи.
Робота виконується письмово і складається з наступних частин:
- Вступ (обсяг 1 стор.), вказується точна вказівка автора, назви тексту.
- Аналіз тексту (обсяг 1-2 стор.).
Змістовна характеристика: тема роботи, основні проблеми, засоби їх вирішення, аргументація, тощо.
* Посилання оформлюються відповідно до загальних вимог до цитування.
4. Есе – власні роздуми стосовно тексту (обсяг 1 стор.).
Перелік джерел для аналізу:
1. Арістотель Нікомахова етика. К., 2002. http://am.history.univ.kiev.ua/Nikomakhova_etyka.pdf
2. Арістотель Політика. К., 2003. http://litopys.org.ua/aristotle/arist.htm
3. Арістотель. Метафізика (фрагменти)/ Читанка з філософії. К.: Довіра, 1992. Т.1: Філософія стародавнього світу. С. 149-164. https://shron1.chtyvo.org.ua/Aristotle/Metafizyka_frahmenty.pdf?
4. Платон. Діалоги. К.: "Основи", 1995. (djvu) https://chtyvo.org.ua/authors/Plato/Dialohy/
5. Платон. Бенкет. Л.: Видавництво Українського Католицького Університету, 2018. (djvu) https://chtyvo.org.ua/authors/Plato/Benket___vyd_2018_ukrhrets/
6. АвгустинСповідь https://shron1.chtyvo.org.ua/Augustinus_Aurelius/Spovid.pdf?
7. Боецій Розрада від філософії https://javalibre.com.ua/java-book/book/2925043
8. Василій Великий. Морально-аскетичні твори https://www.truechristianity.info/ua/books/st_vasily.php
9. Роттердамський Е. Похвала Глупоті…
https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=3963
10. Мак`явеллі Н. Державець. https://knigogo.com.ua/knigi/derzhavets/
11. Тіт Лукрецій Кар Про природу речей // Антична література: хрестоматія. К.; Дніпро, 1988. https://chtyvo.org.ua/authors/Lukretsii/Pro_pryrodu_rechei/
12. Гоббс Т. Левіафан. К.: Дух і Літера, 2000. https://shron1.chtyvo.org.ua/Thomas_Hobbes/Leviafan_abo_Sut_budova_i_povnovazhennia_derzhavy_tserkovnoi_ta_svitskoi.pdf?
13. Декарт Р. Міркування про метод. К.: Тандем, 2001. http://philsci.univ.kiev.ua/biblio/decart_metod.htm
14. Декарт Р. Метафізичні розмисли. К.: Юніверс, 2000. http://philsci.univ.kiev.ua/biblio/Dekart/index.html
15. Паскаль Б. Думки. часопис. К.: Дух і Літера, 2009. https://shron1.chtyvo.org.ua/Pascal_Blaise/Dumky.pdf?
16. Руссо Ж.-Ж. Про суспільну угоду. К., 2001. http://litopys.org.ua/rousseau/rous.htm
17. Гегель. Г. В.Ф. Феноменологія духу. К.: Основи, 2004. https://hromadalib.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/02/hegel_2004_phc3a4nomenologie.pdf
18. Кант І. Критика чистого розуму. К.: Юніверс, 2000. https://chtyvo.org.ua/authors/Kant_Immanuel/Krytyka_chystoho_rozumu/
19. Фіхте Й.Г. Промови до німецької нації // Мислителі німецького Романтизму. Івано-Франківськ. Вид-во "Лілея-НВ", 2003. С. 110-134. https://shron1.chtyvo.org.ua/Fichte_Johann/Promovy_do_nimetskoi_natsii_fr1.pdf
20. Шеллінг Ф.В. Про відношення образотворчих мистецтв до природи //Мислителі німецького Романтизму.Івано-Франківськ. Вид-во "Лілея-НВ", 2003.С.364-372 https://shron1.chtyvo.org.ua/Schelling_Friedrich/Pro_sut_nimetskoi_nauky_frahment.pdf?
21. Вітгенштайн Л. Tractatus Logiko-Philosophicus. Філософські дослідження. Київ:Основи,1995. http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/vitgen.html
22. Гайдеггер М. Шлях до мови // Дорогою до мови. Л.: Литопис, 2007. https://shron1.chtyvo.org.ua/Heidegger_Martin/Shliakh_do_movy.pdf?
23. Гадамер Г.-Г. Істина і метод. основи філософської герменевтики. http://philsci.univ.kiev.ua/biblio/gadamer.html
24. Кант І. Пролегомени до кожної майбутньої метафізики. К., 2005. http://philsci.univ.kiev.ua/biblio/Kant/index.htm
25. Гуссерль Е. Криза європейських наук і трансцендентальна феноменологія// Філософська думка, 2002. №3. С134-149. https://shron1.chtyvo.org.ua/Husserl_Edmund/Kryza_yevropeiskykh_nauk.pdf?
26. Камю А. Міф про Сізіфа. https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=3221&page=6
27. Леві-Строс К. Структурна антропологія. К., 1997. https://shron1.chtyvo.org.ua/Levi-Strauss_Claude/Struktura_mifiv.pdf?
28. Ліотар Ж.-Ф. Постмодерністська ситуація / Після філософії: кінець чи трансформація? К., 2000. С.71-90. https://chtyvo.org.ua/authors/Lyotard_Jean-Francois/Pislia_filosofii_Kinets_chy_transformatsiia7/
29. Ніцше Ф. Так казав Заратустра. К., 1993. https://chtyvo.org.ua/authors/Nietzsche_Friedrich/Tak_kazav_Zaratustra/
30. Рікер П. Про інтерпретацію https://shron1.chtyvo.org.ua/Riceur_Paul/Pro_interpretatsiu.pdf?
31. Сартр Ж.-П. Буття і ніщо. К., 1996. https://shron1.chtyvo.org.ua/Sartre_Jean-Paul/Buttia_i_nischo_frahmenty.pdf?
32. Фром Е. Мати чи бути. К., 2010. https://hromadalib.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/12/fromm_2010_have.pdf
33. Фром Е. Мистецтво любові. Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2017. 192 с. https://chtyvo.org.ua/authors/Fromm_Erich/Mystetstvo_liubovi/
34. Ясперс К. Осьова епоха // «Ї». Л., 1990. №3. https://chtyvo.org.ua/authors/Jaspers_Karl/Osiova_epokha_frahment/
35. Фройд З. Три нариси з теорії сексуальності // Психологія і суспільство. — 2008. — N 4. — С. 45-91. https://shron1.chtyvo.org.ua/Freud_Sigmund/Try_narysy_z_teorii_seksualnosti.pdf?
36. Юнг К.Г. Архетипи колективного несвідомого (фрагменти) https://shron1.chtyvo.org.ua/Yung_Karl/Arkhetypy_kolektyvnoho_nesvidomoho_fr.pdf?
37. Добронравова І.С. Cтавлення людини до природи: синергетичний аспект. //Філософія. Антропологія. Екологія. –Альманах. Випуск перший./ http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/dobr-ecology.htm
38. Крисаченко В.С. Людина і біосфера/ http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/krisachenko/krisa.html
39. Людина в складному світі/за ред. Н. В. Кочубей, М. О. Нестерової; вступне слово В.П. Адрущенка //http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/humen_2017_.pdf
40. Сидоренко Л.І. Філософське осмислення людини // http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/sid-phil-human.htm
41. Фром Е. Втеча від свободи. Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2019. 288 с. https://chtyvo.org.ua/authors/Fromm_Erich/Vtecha_vid_svobody/
42. Шелер М. Сутність моральної особистості / Сучасна зарубіжна філософія. Течії і напрямки. Хрестоматія: Навч. посібник / Упорядники В.В. Лях, В.С.Пазенок.–К.:Ваклер,1996. http://philsci.univ.kiev.ua/biblio/sheler.html
43. Добронравова І.C. Некласична раціональність для нелінійної науки. // Вісник Київського університету. Серія: Філософія. Політологія. Вип.29. – К.: 1999. http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/dobr2.html
44. Руденко О.В. Погляд на науку як соціокультурний феномен // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Філософія. Політологія. – Вип. 49 /http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/Rudenko/statya_ukr.htm
45. Саймон Крічлі Вступ до континентальної філософії/ Пер. з англ. Вадима Менжуліна. - Київ: ТОВ "Стилос", 2008. – 152 с. http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/krichli/index.htm
46. Монтень М. Проби. Книга 1 https://chtyvo.org.ua/authors/Michel_Montaigne/Proby_Kn1/
47. Спіноза Б. Теологічно-політиний трактат. Харків: Фоліо, 2018.
48. Іларіон Митрополит Київський Слово про закон і благодать //Україна: філософський спадок століть. Т 1. - К., 2000. – С. 147-157.
49. Сковорода Г. Розмова п’яти мандрівників про істинне щастя в житті https://chtyvo.org.ua/authors/Skovoroda/Rozmova_piaty_podorozhnikh/
50. Прокопович Ф. Суть, походження та види почуттів http://litopys.org.ua/procop/proc110.htm#rozd1
51. Ортега-і-Гассет X. Чиста філософія https://shron1.chtyvo.org.ua/Ortega_y_Gasset_Jose/Chysta_filosofia.htm?
Перелік питань на іспит:
1. Специфіка філософії як виду знання.
2. Головні проблеми філософії.
3. Поняття світогляду.
4. Сутність і структура світогляду.
5. Предмет філософії.
6. Пізнавальні здібності людини (чуттєве пізнання, абстрактне мислення, інтуїція).
7. Основні функції філософії.
8. Загальна характеристика античної філософії.
9. Уявлення про сутність і першоначала світу в античній натурфілософії.
10. Основні школи і представники досократичної філософії.
11. Платон: погляди на суспільство та державу.
12. Вчення про ідеї, теорія пізнання в ідеалістичній філософії Платона.
13. Загальна характеристика філософії Аристотеля.
14. Антропологічний поворот в античній філософії.
15. Загальна характеристика середньовічної філософії.
16. Проблема методу у філософії. Діалектика і метафізика.
17. Проблема співвідношення віри й знання у філософії Хоми Аквінського.
18. Основні етапи розвитку середньовічної філософії.
19. Специфіка середньовічної схоластики.
20. Патристика (східний і західний варіанти). Вчення А.Аврелія.
21. Наука епохи Відродження (Л.да Вінчі, М.Коперник).
22. Пантеїзм Дж.Бруно.
23. Головні філософські ідеї епохи Відродження.
24. Філософія М. Кузанського
25. Основні проблеми та особливості новоєвропейської філософії.
26. Дуалiзм філософії Р.Декарта.
27. Філософські ідеї Д.Локка.
28. Індуктивний метод Ф.Бекона.
29. Філософія Д. Г`юма.
30. Етичне вчення та категоричний імператив. І.Канта.
31. Проблема унiверсалiй в середньовiчнiй фiлософiї.
32. Основні ідеї вчення С.К’єркегора.
33. Теорія «вроджених ідей» Р.Декарта.
34. Основні тенденції і напрямки західної філософії ХХ ст.
35. Поняття волі, ірраціоналізм та волюнтаризм філософії А.Шопенгауера.
36. Поняття та структура суспільної свідомості.
37. Філософський смисл проблеми буття.
38. Розвиток уявлення й особливості розуміння буття в історії філософії.
39. Форми буття матерії: простір і час.
40. Проблема свідомості у філософії.
41. Свідомість і самосвідомість.
42. Свідомість і мова.
43. Ідеї феноменології Гуссерля.
44. Основні етапи розвитку позитивізму.
45. Тлумачення людини в історії філософської думки.
46. «Філософія життя» як напрям європейської філософії ХІХ ст.
47. Головні ідеї творчості Ф.Ніцше.
48. Теорія суспільного договору Т.Гоббса.
49. Ідеї та представники філософії прагматизму.
50. Проблеми антропосоціогенезу.
51. Свобода і відповідальність особи.
52. Поняття "колективного несвідомого" та "архетипу" в концепції К.Юнга.
53. Загальна характеристика напрямків світової філософії ХХ ст.
54. Філософські засади психоаналізу З.Фрейда.
55. Основні ідеї філософської позиції екзистенціалізму.
56. Сутність сучасної філософської антропології.
57. Проблема людини та її свободи у філософії Ж.П.Сартра.
58. Інтуітивізм А.Бергсона.
59. Загальна характеристика поняття "онтологiя".
60. Проблематика сучасної соціальної філософії.
Приклад тестового завдання для іспиту:
1. Аристотель був учителем:
А) Платона; Б) Філіпа Македонського;
В) Олександра Македонського; Г) Філона Олександрійського.
2. Чи вірні такі судження про розвиток науки?
2.1. Розвиток науки неможливий без опори на здобутки попередників.
2.2. Наукове знання неможливе без міфів та легенд.
А) Вірне тільки 2.1; Б) Вірне тільки 2.2; В) Вірні обидва судження; Г) Невірні обидва судження.
3. «Під рефлексивною філософією я взагалі маю на увазі спосіб мислення, який бере початок від картезіанського Cogito та продовжений Кантом». Це сказав:
А) Рікер; Б) Рассел; В) Мамардашвілі; Г) Ортега-і-Гассет.
4.Виконання популярної естрадної пісні є частиною:
А) народної культури; Б) громадянської культури; В) масової культури; Г) елітарної культури.
5. Результатом чуттєвого пізнання, на відміну від раціонального, є:
А) узагальнене судження про предмет; Б) поняття про предмет; В) конкретний образ предмета; Г) пояснення причин зміни предмета.
6. «Книга природи написана мовою математики». Цей вислів належить:
А) Декарту; Б) Лейбніцу; В) Галілею; Г) Паскалю.
7. Основною характерною ознакою людської свідомості є:
А) здатність відображати матеріальні предмети в ідеальній формі; Б) зведеність суто до функцій мозку та центральної нервової системи; В) відтворювальний характер; Г) репродуктивний характер.
8. Чи вірні наступні судження про форми пізнання?
8.1. Уявлення як форма пізнання передбачає безпосередній вплив реальності на органи чуттів.
8.2. Сприйняття надає інформацію про форму предмета, і не більше.
А) Вірне тільки 2.1; Б) Вірне тільки 2.2; В) Вірні обидва судження; Г) Невірні обидва судження.
9. Релігійна віра передбачає:
А) бажання відкрити душу назустріч вірі, надії та любові; Б) віру в надприродне; В) віру в те, що світ наповнений смислом; Г) віру в одухотвореність природи.
10. Основною характеристикою часу вважають:
А) зворотність; Б) тривалість; В) симетричність; Г) синхронність.