КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА

 

Навчально-науковий інститут публічного управління та державної служби

Кафедра регіональної політики

 

 

                                                                            «ЗАТВЕРДЖУЮ»

                                                                                    Заст. директора

                                                                                    з науково-педагогічної роботи

                                                                                    ННІ ПУДС

                                                                                    Роман КРУСЯН       

                                                                                    ____________________                                                                                                       

                                                                                     «____» ____________ 2025 р.

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

МЕТОДОЛОГІЯ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

З ОСНОВАМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ

 

для студентів

 

галузь знань                              D Бізнес, адміністрування та право

спеціальність                            D 4«Публічне управління та адміністрування»

освітній рівень                           другий (магістерський)

освітньо-наукова програма    Місцеве самоврядування

вид дисципліни                         обов’язкова

 

Форма навчання             денна

Навчальний рік               2025/2026

Семестр                                        1

Кількість кредитів ЕСТS           4

Мова викладання, навчання

та оцінювання                             українська 

Форма заключного контролю   іспит

 

Викладачі: Руденко Ольга Валентинівна, доцент, кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії та методології науки; Колтун Вікторія Семенівна, доктор наук з державного управління, професор, завідувач кафедри регіональної політики.

 

Пролонговано: на 20__/20__ н.р.                   (                                  ) «   »     20    р.

(підпис, ПІБ, дата)

                            на 20__/20__ н.р.                  (                                   ) «   »      20   р.

(підпис, ПІБ, дата)

 

КИЇВ – 2025


 

 

Розробники:  

Руденко Ольга Валентинівна, доцент, кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії та методології науки;

Колтун Вікторія Семенівна, доктор наук з державного управління, професор, завідувач кафедри регіональної політики.

 

 

 

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

 

 

Зав. кафедри регіональної політики

______________________ (Вікторія КОЛТУН)

 

   Протокол №         від « » серпня    2025 р.

 

 

 

 

 

Схвалено науково-методичною комісією Навчально-наукового інституту публічного управління та державної служби

 

 

 

 

Протокол № 1 від «__» вересн  2025 року

Голова науково-методичної комісії                     ____________________     (Ольга БЕРДАНОВА)

                         (підпис)

 

 

 

 

 


 

ВСТУП

1. Мета дисципліни – надання студентам базових знань із методики та організації наукової діяльності для забезпечення їхньої професійної підготовки в якості науковців; ознайомлення студентів із системою наукових принципів, на яких базується методологія дослідження і здійснюється вибір сукупності пізнавальних засобів і прийомів підготовки та написання наукової праці; ознайомлення студентів зі специфічною роллю інтелектуальної власності в процесах функціонування наукового пізнання і проведення конкретного наукового дослідження.

2. Попередні вимоги до опанування або вибору навчальної дисципліни:

1.    Знати понятійно-категоріальний апарат навчальної дисципліни «Основи наукових досліджень».

2.    Вміти працювати з джерелами, в яких викладені основні принципи дисципліни «Основи наукових досліджень», та ключовими вітчизняними й міжнародними нормативно-правовими актами.

3.    Володіти навичками проведення ефективних наукових досліджень, представлених у процесі написання курсових робіт.

 3. Анотація навчальної дисципліни: дисципліна «Методологія та організація наукових досліджень з основами інтелектуальної власності» спрямована на розгляд та аналіз специфіки сучасних методологічних концепцій, основ методології наукового пізнання та методики наукових досліджень; формування цілісного уявлення про науково-дослідницький процес; набуття дослідницьких навичок, усвідомлення цілей наукового дослідження, формування навичок правильного виконання кваліфікаційних і наукових робіт (магістерської роботи, наукової статті, дисертації); а також ознайомлення із загальними поняттями про суть інтелектуальної власності в цілому та конкретні відомості і рекомендації з організації створення та правової охорони об’єктів інтелектуальної власності.

4. Завдання (навчальні цілі) дисципліни:

Згідно вимог Тимчасового стандарту Київського національного університету імені Тараса Шевченка спеціальності D4 «Публічне управління та адміністрування» для другого (магістерського) рівня вищої освіти (Рішення Вченої ради від 27.01.2025 року, протокол № 6), дисципліна «Методологія та організація наукових досліджень з основами інтелектуальної власності» забезпечує набуття здобувачами освіти наступних компетентностей:

 

Назва компетентності

Код компетентності

Загальні компетентності

Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу

ЗК1

Здатність працювати в команді, мотивувати людей та рухатися до спільної мети, бути лідером, діяти соціально  відповідально та свідомо

ЗК2

Здатність розробляти та управляти проєктами

ЗК3

Здатність удосконалювати й розвивати професійний, інтелектуальний і культурний рівні

ЗК4

Здатність приймати обґрунтовані рішення та використовувати сучасні комунікаційні технології

ЗК5

Здатність генерувати нові ідеї (креативність)

ЗК7

Фахові компетентності

Здатність налагоджувати соціальну взаємодію, співробітництво, попереджати та розв’язувати конфлікти, що пов’язані із реалізацією права на місцеве самоврядування

ФК01

Здатність організовувати діяльність органів місцевого самоврядування та інших організацій публічної сфери

ФК2

Здатність організовувати інформаційно-аналітичне забезпечення управлінських процесів сфери місцевого самоврядування із використанням сучасних інформаційних ресурсів та технологій, зокрема розробляти заходи щодо впровадження електронного урядування в системі місцевого самоврядування та інших сферах публічного управління та адміністрування.

ФК3

Здатність визначати показники сталого розвитку на центральному, регіональному, місцевому та організаційному рівнях.

ФК4

Здатність представляти органи місцевого самоврядування у відносинах з іншими органами публічного управління та громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами і організаціями незалежно від форм власності, громадянами та налагоджувати ефективні комунікації з ними.

ФК5

Здатність здійснювати професійну діяльність з урахуванням потреб забезпечення національної безпеки України у межах компетенції сфери місцевого самоврядування

ФК6

Здатність самостійно готувати проєкти нормативно-правових актів, аналітичні довідки, пропозиції, доповіді, надавати експертну оцінку нормативно-правовим актам на різних рівнях публічного управління та адміністрування

ФК7

Здатність розробляти стратегічні документи розвитку соціально-економічних систем на регіональному, місцевому та організаційному рівнях

ФК8

Здатність здійснювати наукову та дослідницьку діяльність у сфері місцевого самоврядування та публічного управління та адміністрування  в цілому

ФК9

Здатність приймати обґрунтовані управлінські рішення з урахуванням питань європейської та євроатлантичної інтеграції

ФК10

5. Результати навчання за дисципліною:

Форми та методи викладання і навчання

Методи оцінювання

Відсоток у підсумковій оцінці з дисципліни

Форми та методи викладання і навчання

Код

Результат навчання

 

 Знати та володіти теоретичними знаннями про:

1.1

Понятійно-категоріальний апарат навчальної дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень з основами інтелектуальної власності»

Лекція, семінарське заняття

Опитування на семінарських заняттях, виконання самостійних робіт

40%

1.2

Методи, методику і методологію науки у системі організації науково-дослідницької діяльності в системі публічного управління

1.3

Основні принципи, засади та етапи написання кваліфікаційної наукової роботи

1.4

Основні завдання предмету та специфіку законодавства з захисту прав інтелектуальної власності

 

 Вміти:

2.1

Добирати, систематизувати й аналізувати інформацію, що стосується методології та організації наукових досліджень з основами інтелектуальної власності в системі публічного управління

Лекція, семінарське заняття

Опитування на семінарських заняттях, виконання самостійних робіт

40%

2.2

Застосовувати загальнонаукові та спеціальні методи наукових досліджень у процесі написання кваліфікаційної наукової роботи

2.3

Формувати структуру наукової роботи

2.4

Формулювати аналітичну складову у вступі, висновках до розділів і у загальних висновках

2.5

Оформлювати кваліфікаційну наукову роботу згідно з наявними вимогами до неї як до результату наукового пошуку та об’єкта інтелектуальної власності

 

 Отримати базові комунікативні навички:

3.1

Оволодіти навичками участі в тематичних дискусіях і аргументованого представлення своєї позиції та точки зору з метою донесення до аудиторії найголовніших положень кваліфікаційної наукової роботи

Семінарське заняття

Опитування на семінарських заняттях, виконання самостійних робіт

10%

3.2

Оволодіти навичками обрання мовних засобів, необхідних для цілісності та логічності викладу наукового тексту, та застосування ключових прийомів усного і писемногонауковогомовлення

 

Демонструвати відповідальність і автономію:

4.1

Використовувати нові нестандартні творчі підходи до написання кваліфікаційної наукової роботи

Семінарське заняття

Виконання самостійних робіт

10%

4.2

Самостійно розробляти й представляти аналітико-експертні країнознавчі довідки, які можуть бути частиною наукового дослідження, несучи відповідальність за результати прийняття автономних рішень щодо конкретного предмета

Виконання самостійних робіт

6. Співвідношення результатів навчання дисципліни з програмними результатами навчання

 

Програмні результати навчання

Результати навчання дисципліни

1.1

1.2

1.3

1.4

2.1

2.2

2.3

2.4

2.5

3.1

3.2

4.1

4.2

ПРН1. Знати теоретичні та прикладні засади вироблення й аналізу публічної
політики, у т.ч. у сфері місцевого самоврядування, основ та технологій прийняття управлінських рішень органами та посадовими особами місцевого самоврядування

 +

 +

 +

 +

 

 

 

+

 

 

 

+

 

ПРН 2. Розв’язувати складні задачі розвитку системи місцевого самоврядування, публічного управління та адміністрування в цілому,

враховуючи вимоги законодавства, виявляти правові колізії та проблеми,

розробляти проєкти нормативно-правових актів для їх усунення.

 

 

 

 

 

 

 +

+

 

 

+

+

 

ПРН3. Знати основні засади національної безпеки та уміти попереджати й
нейтралізувати виклики і загрози національним інтересам України в межах своєї професійної компетенції, пов’язаною з функціонуванням системи місцевого самоврядування.

 

 

 

 

 

 +

 

 

 

+

+

 

 

ПРН6. Здійснювати ефективне управління інноваціями, ресурсами, ризиками,
проєктами, змінами, якістю, застосовувати сучасні моделі, підходи та технології
, міжнародний досвід при проєктуванні та реорганізації управлінських та загальноорганізаційних структур сфери місцевого самоврядування.

 

 

 

+

 

 

 

 

 

+

 

 

 

ПРН7. Уміти розробляти національні/регіональні програмні документи щодо
розвитку сфери місцевого самоврядування, використовуючи системний аналіз і комплексний підхід, а також методи командної роботи.

 

 

 

 

 

 

 

+

 

+

+

+

 

ПРН8. Уміти здійснювати ефективну комунікацію, аргументувати свою позицію, використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології у сфері місцевого самоврядування на засадах соціальної відповідальності, правових та етичних норм.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

+

+

ПРН11. Планувати і здійснювати наукові та прикладні дослідження у сфері публічного управління та адміністрування, включаючи аналіз проблематики, постановку цілей і завдань, вибір та використання теоретичних та емпіричних методів дослідження, аналіз його результатів, формулювання обґрунтованих висновків.

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Схема формування оцінки.

Контроль знань здійснюється за системою ECTS, яка передбачає дворівневе оцінювання засвоєного матеріалу, зокрема оцінювання теоретичної підготовки – результати навчання (знання 1.1 – 1.4), що складає 40% від загальної оцінки та оцінювання практичної підготовки – результати навчання (вміння 2.1-2.5); (комунікація 3.1-3.2); (автономність та відповідальність 4.1-4.2), що складає 60% загальної оцінки.

7.1 Форми оцінювання студентів:

 

Min

Max

Усна відповідь (ПРН 1.1-1.4, 2.1-2.5, 3.1-3.2)

9

15

Виконання семінарських завдань (ПРН 1.1-1.4, 2.1-2.5, 3.1-3.2, 4.1-4.2)

18

30

Контрольна робота (ПРН 1.1-1.4, 2.1-2.5, 3.1-3.2, 4.1-4.2)

9

15

Всього:

36

60

 

7.2 Організація оцінювання:

Семестрову кількість балів формують бали, отримані студентом у процесі засвоєння матеріалу з усього навчального курсу. Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (усні доповіді, доповнення та участь в дискусіях на семінарах), виконання практичних завдань та контрольної роботи. за 1й 2 частину програми та самостійні роботи. Мінімальна кількість балів становлять: мінімальна – 36 бали, максимальна 60 балів.

У разі відсутності на семінарському занятті студент має відпрацювати завдання на семінар в письмовій  формі.

Підсумкова контрольна робота (іспит) проходить у вигляді письмового тесту і складається з питань всіх тем програми – ПРН 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.1, 2.2., 2.3, а також ПРН 3 частини програми – 24/40 балів.

 

 

ЗМ1

ЗМ2

Індивідуальна аналітична робота

Іспит

Підсумкова оцінка

Мінімум

12

12

12

24

60

Максимум

20

20

20

40

100

 

Студент не допускається до іспиту, якщо під час семестру набрав менше 36 балів. Для допуску до іспиту обов’язковим є виконання самостійних завдань та написання контрольних робіт.

 

7.3. Шкала відповідності:

 

Відмінно / Excellent

90-100

Добре / Good

75-89

Задовільно / Satisfactory

60-74

Незадовільно з можливістю повторного складання / Fail

0-59

 

8. Cтруктура навчальної  дисципліни

ТЕМАТИЧНИЙ  ПЛАН  ЛЕКЦІЙ  І  СЕМІНАРСЬКИХ  ЗАНЯТЬ 

№ п/п

Назва  теми

 

Кількість годин

лекції

семінари

практичні

С/Р

1

Тема 1.  Наука і наукові дослідження в сучасному світі. Поняття відкритої науки. Місце та роль наукових досліджень в аналітико-експертній діяльності.

2

1

2

9

2

Тема 2.  Методологія, методика і методи  наукового дослідження. Провідні методологічні концепції. Пошук й опрацювання наукової інформації.

4

      2

2

9

3

Тема 3. Кваліфікаційні роботи: підготовка, оформлення і захист. Академічна доброчесність. Охорона прав на об’єкти інтелектуальної власності в процесі наукової діяльності.

2

2

2

15

4

Тема 4. Методологія наукових досліджень в суспільно-політичних науках та системі публічного управління

2

2

2

8

   5

Тема 5. Кількісні методи наукових досліджень в системі публічного управління

2

1

2

15

6

Тема 6. Якісні методи наукових досліджень в системі публічного управління

4

2

2

15

 

ВСЬОГО

16

10

12

80

 

Загальний обсяг 120 год., у тому числі:

Лекції – 16 год.

Семінари – 10 год.

Практичні заняття – 12 год

Консультації – 2 год.

Самостійна робота – 80 год.

 


 

РЕКОМЕНДОВАНА  ЛІТЕРАТУРА:

 

а) основна:

1.    Методологія та організація наукових досліджень: навч. Посіб./ І.С. Добронравова, О.В. Руденко, Л.І. Сидоренко та ін.; за ред. І.С. Добронравова (ч.1), О.В. Руденко (ч.2). К.: ВПЦ «Київський університет», 2018. 607 с.

2.    Данильян О. Г. Д. Методологія наукових досліджень : підручник / О. Г. Данильян, О. П. Дзьобань. – Харків : Право, 2023.  488 с.

3.    Добронравова І.С., Сидоренко Л.І. Філософія та методологія науки. Підручник. Київ: «Київський університет», 2008. 223 с.

4.    Ковальчук В.В., Моїсєєв Л.М. Основи наукових досліджень. Навч. посібник. 5-е вид. К.: Професіонал, 2008. 240 с.

5.    Філософія та методологія науки: методичні вказівки до проведення семінарських занять для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 014 середня освіта (мова і література (англійська)) / укладач: проф. кафедри І.І. Розман. – Мукачево: МДУ, 2022. 25 с. (1,2 др.арк).

 

б) додаткова література

6. It's AliveThe Coming Convergence of Information, Biology, and Business.Christopher MeyerStanley M. Davis. Crown Business, 2003.

7. Колтун В.С. Методологічні засади забезпечення ефективності управління розвитком територій в умовах глобальних трансформацій.//Глобалізаційні виклики: урядування майбутнього. Кол.Моногр. Авт.кол Л.Г.Комаха, І.В.Алєксєєнко, В.А.Гошовська та інш. За заг.ред. Л.Г.Комаха, І.В.Алєксєєнко. К.: ВПЦ «Київський університет», 2022, - 976 с. – Авт.С.257-305.

8. Бугров Мирослав, Концепція відкритої науки та її значення. К., 2025. С.995-997. https://daysofscience-knu.net.ua/index.php/conference/issue/view/14/81

9. Руденко Ольга, Відкрита наука: перспективи та виклики. К., 2025, С.1013-1017. https://daysofscience-knu.net.ua/index.php/conference/issue/view/14/81

 

в) законодавчі та нормативні акти

10. Про наукову і науково-технічну діяльність. Закон України від 26 листопада 2015 р. № 848-VIII URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/848-19  

11. Про вищу освіту. Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556-VII URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

 

12. Про авторське право і суміжні права. Закон України від 15.04.2023, підстава - 2974-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20#Text

13. Про захист інтересів осіб у сфері інтелектуальної власності під час дії воєнного стану, введеного у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації проти України. Закон України від 01.04.2022 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2174-20#Text

14. Про додаткові заходи щодо забезпечення розвитку наукової сфери. Указ Президента України від 16 травня 2008 р. № 444/2008 URL:: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/444/2008

15. Про затвердження Порядку присудження ступеня доктора філософії та скасування рішення разової спеціалізованої вченої ради закладу вищої освіти, наукової установи про присудження ступеня доктора філософії. Постанова Кабінету Міністрів України від 12 січня 2022 р. № 44 Київ. Зі змінами та доповненнями. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/44-2022-%D0%BF#Text