КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА
Філософський факультет
Кафедра філософії та методології науки
«ЗАТВЕРДЖУЮ»
Зам.декана Неліпа Д.В.
філософського
факультету .
______________________
«
»
20 року
РОБОЧА ПРОГРАМА
НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Методологія та організація наукових досліджень з основами
інтелектуальної власності
для студентів географічного факультету
галузь
знань 10
природничі науки
спеціальність
106 географія
освітній рівень
магістр
освітня програма географія еногастрономічної
рекреації та туризму,
(програма подвійного дипломування)
вид дисципліни
обов’язкова
Форма навчання
денна
Навчальний рік
2022/2023
Семестр
1
Кількість кредитів ЕСТS 1
Мова викладання, навчання
та оцінювання
українська
Форма заключного контролю
залік
Викладач: проф.
Сидоренко Л.І.
Пролонговано: на 20__/20__ н.р.
________(___________) «__»___ 20__р.
на 20__/20__ н.р.
__________(___________) «__»___ 20__р.
КИЇВ – 2022
Розробник:проф. Сидоренко Л.І..
Затверджено «27» серпня 2022 р.
Зав. кафедри філософії та
методології, проф.
___________________________
Добронравова І. С.
Протокол № 1 від «27» серпня 2022 р.
Схвалено науково-методичною комісією філософського факультету
Протокол від « 30 » серпня 2022 року № 2
Голова науково-методичної комісії _______________Маслікова І.І.
« 30 » серпня 2022 року
ВСТУП
1.Мета дисципліни – познайомити студентів із сучасною методологією
науки, дати їм можливість засвоїти сукупність методологічних засобів науки
взагалі та їхньої фахової дисципліни зокрема, надати студентам знання та
вміння, що створюють необхідне методологічне підґрунтя для здійснення фахової
науково-дослідницької роботи, її презентації науковій спільноті,
2. Попередні вимоги до опанування або вибору навчальної дисципліни:
1. Успішне опанування курсів «Філософія»,
2. Знання теоретичних основ фахових дисципліни ___________
3. Анотація навчальної дисципліни / референс:
Навчальна дисципліна«Методологія та організація
наукових досліджень з основами інтелектуальної власності» є обов’язковою
дисципліною, що забезпечує отримання загальних компетентностей
випускниками Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Програма навчальної дисципліни складається з трьох змістових модулів. Першим
модулем є «Методологія наукових досліджень». Для його викладання відведено один
кредит (10 годин аудиторних занять, 20 годин самостійного засвоєння матеріалу.
Заключна форма контролю – залік. В цьому модулі розкривається зміст понять
«методологія», «методика», «методи дослідження», розуміння науки як
дослідження, розглядаються конкретно-науковий, загально-науковий та
філософський рівні методології. Окреслюється множина методологічних систем
сучасної філософії науки. Розглядається структура теоретичного та емпіричного
знання в єдності з методами теоретичного та емпіричного дослідження.
Висвітлюються методологічні проблеми нелінійної науки, які визначають стан сучасної
методології науки.
4. Завдання (навчальні цілі) –
- ознайомити студентів із сучасними методологічними концепціями, з основами
методології наукового пізнання та з методикою наукових досліджень;
- сформувати цілісне уявлення про науково-дослідницький процес;
- забезпечити освоєння навичок формування і використання усвідомленої
методологічної позиції наукового дослідження;
- вдосконалити вміння пошуку, добору й опрацювання наукової інформації,
точного формулювання мети, задач і висновків дослідження;
5. Результати навчання за дисципліною: (описуються з детальною
достовірністю для розробки заходів оцінювання)
Результат
навчання (1. знати;
2. вміти; 3. комунікація*; 4.
автономність та відповідальність*) |
Методи викладання і навчання |
Методи оцінювання |
Відсоток у підсумковій оцінці з
дисципліни |
|
Код |
Результат навчання |
|||
|
Знати: |
|
|
|
1.1 |
Особливості науки як дослідження,
складові системи засад науки:. наукову картина світу, ідеали і норми
наукового дослідження, філософські засади наукового дослідження,
особливості нелінійного стилю мислення, ознаки класичного, некласичного та постнекласичного типів наукової раціональності,
методологічні особливості пізнання в сучасній географії |
Лекція, самостійна
робота |
Тест
підготовка реферату |
3 |
1.2 |
поняття наукового методу та методології, основні
методи наукового дослідження: емпіричні, теоретичні, загальнонаукові; загальнонаукові методологічні принципи та їх зміну
протягом розвитку науки, характеристики відомих методологічних
систем: емпіризму та індуктивізму, головні сучасні методологічні концепції. |
лекція,
самостійна робота |
тест
підготовка реферату |
3 |
1.3 |
Структуру наукових досліджень, поняття емпіричного
та теоретичного, методи емпіричного та теоретичного дослідження та форми
наукового знання: поняття факту, ідеї,
проблеми, гіпотези і теорії,методи та концептуальні підходи
дослідження в сучасній географії |
самостійна
робота |
підготовка
реферату |
3 |
1.4 |
види глобальних наукових революцій та
механізм становлення відповідних типів наукової раціональності,
характеристику сучасної глобальної наукової революції як становлення постнекласичної науки, складнихлюдиновимірних
систем як об’єктів дослідження постнекласичної
науки; зміну
засад розуміння реальності в сучасній науковій картині світу від незмінності
до глобального еволюціонізму. складність, темпоральність,
цілісність як риси нового нелінійного світобачення;конструктивну роль
динамічного хаосу як єдностіпорядку і безладу
у становленні багатоманітності складних систем |
лекція,
самостійна робота |
Тест,
підготовка реферату |
3 |
Вміти: |
|
3 |
||
2.1 |
розрізняти науку як систему знань,
соціальний інститут та дослідницьку діяльність. охарактеризувати зміну системи
засад науки як зміну типів наукової раціональності в процесі глобальних
наукових революцій; |
Лекція +
семінар, самостійна
робота |
|
|
2.2 |
розрізняти метод, методологію, методику; усвідомлювати багаторівневість методології науки,
різноманітність конкретно-наукових методологій, розуміти норми наукового
дослідження як методологічні принципи; використовувати вимоги до наукової
теорії як загальнонаукові методологічні принципи |
Лекція +
семінар, самостійна робота |
тест |
2 |
2.3 |
презентувати методологічні особливості досліджень в
географії, методологічні проблеми, які пов’язані зі специфікою об’єктів
географії (природнича та гуманітарна складова географічних наук) біологічних
систем; сучасні методології біологічних досліджень – методологію синергетики, системного підходу, еволюціонізму; розуміти
можливості та межі продуктивних методів біологічного дослідження |
Лекція,
самостійна робота |
тест |
2 |
Автономність та відповідальність: |
підготовка
реферату |
2 |
||
4.1 |
здатність працювати автономно |
лекція, семінар,
самостійна робота |
|
|
4.2 |
здатність до пошуку, оброблення та
аналізу інформації з різних джерел |
|
підготовка
реферату |
4 |
6. Співвідношення результатів навчання дисципліни із програмними
результатами навчання (необов’язково для вибіркових дисциплін)
Результати
навчання дисципліни Програмні
результати навчання |
1.1 |
1.2 |
2.1 |
2.2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Структура курсу. Курс «Методологія та організація наукових
досліджень з основами інтелектуальної власності» складається з трьох частин.
Викладачі кафедри філософії та методології науки забезпечують читання першої
частини курсу «Методологія наукових досліджень». Аудиторні заняття з цієї
частини курсу у кількості 6 годин передбачені у формі лекцій (4 год) та
семінарів (2 год). Форма контролю роботи – усні відповіді, експрес-контролі,
тести. Самостійна робота, запланована у обсязі 20 годин. Формою її
контролю є підготовка реферату.
8. Схема формування оцінки:
Контроль
знань здійснюється за системою ECTS, яка передбачає дворівневе оцінювання
засвоєного матеріалу, зокрема оцінювання теоретичної підготовки –
результати навчання (знання 1.1 – 1.4), що складає 40% від
загальної оцінки та оцінювання практичної підготовки –
результати навчання (вміння 2.1-2.3); (комунікація 3.1-3.3);
(автономність та відповідальність 4.1-4.3), що складає 60%
загальної оцінки.
8.1 Форми оцінювання студентів: (зазначається перелік
видів робіт та форм їх контролю / оцінювання із зазначенням Min. – рубіжної та Mах. кількості балів чи відсотків)
- семестрове оцінювання:
1. тести на
лекціях (мах. 4 балів, міn. 2)
2. усні відповіді
на семінарах(мах. 6 балів за один, міn. 2 балів за один)
3. підсумкова контрольна
робота (мах. 13 балів, міn. 8)
- підсумкове оцінювання
(у формі заліку)
Тести на лекціях проводяться у формі експрес-контролю з 10
питань на початку та наприкінці лекції. Типові питання наведені у
інформаційному додатку.
Реферат оцінюється, виходячи з компетентностей,
проявлених студентом на основі його самостійної роботи.: здатності до
автономної роботи та вміння шукати інформацію та послуговуватися нею.
Теми рефератів дані в інформаційному додатку, а також можуть бути
сформульовані
студентом самостійно, виходячи з програми. Використання матеріалу з різних тем
заохочується додатковими балами. Студент може підготувати більше, ніж один
реферат.
Підсумкова
контрольна робота є письмовою відповіддю на питання тесту.
- Підсумкове
оцінювання у формі заліку (підсумкова кількість балів з дисципліни (максимум 33
балів), яка визначається як сума (проста або зважена) балів за систематичну
роботу впродовж семестру.Залік проводиться у формі
письмових відповідей на питання тесту. Порядок та
система оцінювання зазначається у робочих навчальних програмах дисципліни.) (Наприклад)
|
Семестрова
кількість балів |
ПКР(підсумкова
контрольна робота)чи/абозалік |
Підсумкова
оцінка |
Мінімум |
12 |
8 |
20 |
Максимум |
20 |
13 |
33 |
8.2 Організація оцінювання: (обов’язково зазначається порядок організації передбачених робочою
навчальною програмою форм оцінювання із зазначенням, у тому числі, результатів
навчання, опанування яких перевіряється конкретним оцінюванням).
Шкала відповідності
Відмінно / Excellent |
90-100 |
Добре / Good |
75-89 |
Задовільно / Satisfactory |
60-74 |
Незадовільно з можливістю повторного складання
/ Fail |
35-59 |
Незадовільно з обов’язковим повторним
вивченням дисципліни / Fail |
0-34 |
Зараховано / Passed |
60-100 |
Не зараховано / Fail |
0-59 |
Структура навчальної дисципліни:
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЛЕКЦІЙ І СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ
№ п/п |
Назва лекції |
Кількість годин |
||
лекції |
семінари |
С/Р |
||
Змістовий модуль 1 Методологія
наукових досліджень. |
||||
1 |
||||
1 |
Тема 1. Методи та
методологія. |
2 |
8 |
|
2 |
Тема 2 Методологічні проблеми нелінійного
природознавства як феномену постнекласичної науки. |
2 |
1 |
6 |
|
|
4 |
2 |
14 |
Примітка: слід зазначити теми, винесені на
самостійне вивчення
Загальний обсяг_20____ год.[5],в тому числі:
Лекцій – _4___ год.
Семінари 2
год
Самостійна робота - 14год.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА:
Основна:
Методологія та організація
наукових досліджень: підручник для магістрів. / Добронравова І.С., Сидоренко
Л.І., Чуйко В.Л., Руденко О.В. та ін. http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/index.html
Навч. посіб.
для студ. – магістр. усіх спец. / за ред. І.С. Добронравової (ч.1), О.В.Руденко (ч.2). К., ВПЦ «Київський
університет». – 2018.
Добронравова І.С., Сидоренко Л.І. Філософія та
методологія науки. Київ, 2008.
Режим доступу:http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/index.html
.Добронравова І.С.,
Білоус Т.М., Комар О.В. Новітня західна філософія науки. Підручник. К., 2008...
Чуйко В.Л. Рефлексія
основоположень методологій філософії науки: К.,2000
Режим доступу:http://www.history.org.ua/jornALL/geo/10/1.pdf
Гродзинський М.Д. Пізнання ландшафту:
місце і простір. – К.: ВПЦ «Київський університет», 2005
Ковальов О.П. Сучаснийпогляд
на географію: загальна і
теоретична географія.Режим доступу:
http://www.geography.pp.ua/2012/08/modern-view-geography.html. .
КИЇВСЬКИЙ
НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Кафедра
філософії та методології науки
Укладач: професор
СИДОРЕНКО Л.І
Методологія та
організація наукових досліджень
з основами
інтелектуальної власності
для магістрів географічного факультету
Програма
навчальної дисципліни складається з трьох змістових модулів:
3. Основи
інтелектуальної власності.
1. МЕТА
ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
1.2. Основні завдання
вивчення дисципліни –
- формування
цілісного уявлення про науково-дослідницький процес;
- яке
значення має методологічна підготовка для професійної діяльності вченого;
-
характеристики основних методів наукового пізнання;
- сучасні
ідеали та норми наукового дослідження;
- систему
організації науково-пізнавальної діяльності,
- систему
підготовки й атестації наукових кадрів.
- визначення об’єкту, предмету, мети, завдань дослідження;
-
принципи, етапи підготовки і проведення наукових досліджень;
- правила
укладання авторських і трудових договорів між автором та роботодавцем;
- способи
цивільно-правового захисту прав інтелектуальної власності.
- правильно використовувати методологічні принципи
наукового дослідження;
- працювати з
дисциплінарним масивом публікацій: вести пошук, накопичення
та обробку
наукової інформації,
- правильно робити
презентацію власних наукових результатів;
- поважати та
захищати авторське право;
-
вибирати та формулювати проблему дослідження;
-
шукати необхідну наукову інформацію;
-
обирати методологічну основу дослідження
-
реферувати літературні джерела;
-
брати участь в науковій дискусії;
-
формулювати об’єкт і предмет дослідження;
-
формулювати і перевіряти наукові гіпотези;
-
формувати комплекс методик для дослідження обраного предмету;
-
проводити обробку та інтерпретацію емпіричних даних;
-
представляти результат дослідження на наукових конференціях та семінарах.
-
укладати договори із замовником або роботодавцем;
-
співпрацювати із організаціями колективного управління правами авторів;
-
зареєструвати права на об’єкт інтелектуальної власності;
-
скласти позовну заяву або претензію з приводу порушених прав інтелектуальної
власності;
-
захищати порушені права інтелектуальної власності цивільно-правовими способами.
2. Форма підсумкового контролю успішності навчання – залік,
проводиться у письмовій формі.
Детальніше систему
оцінювання за формами контролю див. Робочу навчальну програму.
При простому
розрахунку отримаємо:
2.
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ОБСЯГ НАВЧАЛЬНОЇ
ДИСЦИПЛІНИ
Змістовий модуль
1. Методологія наукових досліджень.
Лекція 1. Наука як
дослідження.
Семінар 1.
Наукові дослідження: методологічний вимір (1
год.)
1. Наука як
дослідження: соціокультурні, гносеологічні та методологічні аспекти
Завдання для
самостійної роботи
1. Сучасна наука: багатоаспектність виявів
2. Зміна типів
наукової раціональності в розвитку науки
3. Сучасна географія:
постнекласичний етап
Контрольні
запитання та завдання
1. Охарактеризуйте
особливості науки як дослідження
2. В яких аспектах
виявляються можливості науки в суспільстві?
3. Які типи наукової
раціональності можете назвати?
4. Охарактеризуйте
основні особливості типів наукової раціональності.
Добронравова І.С.,
Сидоренко Л.І. Філософія та методологія науки. Київ, 2008.
http://philsci.univ.kiev.ua/biblio/dobr-sidor.pdf
Ковальов О.П. Сучасний погляд на географію: загальна і теоретична географія.
http://www.geography.pp.ua/2012/08/modern-view-geography.html
Лекція 2. Методи
та методологія
Семінар 2. Множина методологічних систем (1 год.)
1. Поняття
методології та методу.
2. Основні
методологічні традиції наукових досліджень.
3. Методи емпіричного
та теоретичного дослідження
Завдання для
самостійної роботи
1. Роль методології в
сучасній науці
2. Методологічні
традиції в науці ХХI ст.
3. Основні
методології сучасних біологічних досліджень
4. Емпіричне та
теоретичне в географічних дослідженнях
Контрольні
запитання та завдання
1. Визначте поняття
методології
2. Назвіть основні
методологічні складові мислення
3. Охарактеризуйте
методологічні традиції в науці ХХI ст.
4. Які методології
сучасного географічного дослідження можете назвати?
5. Охарактеризуйте
методи емпіричного та теоретичного дослідження
Добронравова І.С.,
Сидоренко Л.І. Філософія та методологія науки. Київ, 2008.
http://www.history.org.ua/jornALL/geo/10/1.pdf
Гродзинський М.Д. Пізнання ландшафту: місце і простір. – К.: ВПЦ
«Київський університет», 2005
Пащенко В.М. Землезнання. Методологія природничо-географічних наук. К.:
2000.
Лекція 3. Методологічні проблеми
нелінійної науки (2 год)
Семінар 3.
Особливості методологій нелінійної науки (2 год.)
1. Нелінійна наука,
умови її становленні та особливість методологій.
2. Трансдисциплінарність та міждисциплінарність в наукових дослідженнях.
3. Сучасні геграфічні дослідження в контексті нелінійної науки
Добронравова І.С., Сидоренко Л.І.
Філософія та методологія науки. Київ, 2008.
Основна література до змістового модуля 1:
Добронравова І.С., Сидоренко Л.І.
Філософія та методологія науки. Київ, 2008.
http://philsci.univ.kiev.ua/biblio/dobr-sidor.pdf
http://www.history.org.ua/jornALL/geo/10/1.pdf
Гродзинський М.Д. Пізнання ландшафту:
місце і простір. – К.: ВПЦ «Київський університет», 2005
Пащенко В.М. Землезнання. Методологія природничо-географічних наук. К.:
2000.
Ковальов О.П. Сучаснийпогляд
на географію: загальна і
теоретична географія.
http://www.geography.pp.ua/2012/08/modern-view-geography.html
1.
Наука як дослідження. Наука як система знань , соціальний інститут та
дослідницька діяльність.
2. Потреба
нових методологій в сучасній науці.
3. Методи та
методологія. Класифікація методів
4.
Класичний,некласичний та постнекласичний типи
наукової раціональності.
5.
Багаторівневість методології науки. Різноманітність конкретно-наукових
методологій.
7.
Методологічні вимоги до наукової теорії як загальнонаукові методологічні
принципи.
8.
Стилі наукового мислення і методологічні принципи конкретних наук.
10.
Методи емпіричного та теоретичного досліджень, структура емпіричного та
теоретичного знання.
12..
Методологічні проблеми нелінійного природознавства
13. Міждисциплінарні процеси в сучаснійгеографії
14.
Методологія синергетики в дослідження складних систем
15. Дослідження живого в методологічних вимірах синергетики.