КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА

Філософський факультет

Кафедра філософії та методології науки

 

«ЗАТВЕРДЖУЮ»

                                                                                              Заст. декана 

                                                                                              філософського факультету

                                                                                              Комаха Л.Г. 

                                                                                                                                                                                                                                                       ______________________

                                                                                                           

«____» ___________ 2020 р.

 

РОБОЧА  ПРОГРАМА  НАВЧАЛЬНОЇ  ДИСЦИПЛІНИ

 

ЖИТТЯ, СМЕРТЬ ТА БЕЗСМЕРТЯ: СУЧАСНІ БІОТЕХНООГІЧНІ ТА ФІЛОСОФСЬКО-ЕТИЧНІ КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЇ

для студентів

 

галузь знань               03 Гуманітарні науки

спеціальність                         033 Філософія

освітній рівень           перший (бакалаврський)

освітня програма       Філософія

спеціалізація              -

вид дисципліни           вибіркова    

 

Форма навчання                              денна

Навчальний рік                                2020/2021

Семестр                                            7

Кількість кредитів ЕСТS                3

Мова викладання, навчання

та оцінювання                                  українська

Форма заключного контролю        залік

 

Викладачі: Сидоренко Лідія Іванівна, д.ф.н., професор, професор кафедри філософії та методології науки

 

 

Пролонговано:        на 20__/20__ н.р. __________(___________)    «__»_____ 20___р.

 

                               .на 20__/20__ н.р. __________(___________)    «__»_____ 20___р.

 

 

 

 

КИЇВ – 2020


Розробники: Сидоренко Лідія Іванівна, д.ф.н., професор, професор кафедри філософії та методології науки

 

 

 

 

Затверджено

                                                               «_______» ______________________ 2020 р.

 

Зав. кафедри філософії та методології науки

 

_____________________(Добронравова І.С.)

 

 

                                                                     Протокол № ____ від «_____» серпня 2020 р.

 

 

 

 

 

 

 

Схвалено науково - методичною комісією філософського факультету

 

 

Протокол від «31» серпня 2020 року № 2

 

Голова науково-методичної комісії  ____________________ (Маслікова І.І.)

 

«31» серпня 2020 року

 

 

 

Пролонговано на 2021-2022 н.р. Протокол №__ від ___.___.202_ р.       ______________

 

Пролонговано на 2022-2023 н.р. Протокол №__ від ___.___.202_ р.       ______________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ВСТУП

1.Мета дисципліни надати знання про сучасні філософські, етичні та наукові концепції та підходи, що презентують розуміння людини в її ставленні до життя, смерті та безсмертя, що дозволить студентам сформувати сучасне бачення можливостей науки та технологій, аналізувати світоглядні проблеми, що виникають в контекстах їх використання.

2. Вимоги до вибору навчальної дисципліни:

1.        До початку вивчення цього курсу студенти мають знати

основи сучасних наукових знань, зокрема біології, загальний курс філософії рівня бакалавра.

2.        Вміти збирати та аналізувати інформацію з наукових джерел, вміти виокремлювати філософські та етичні виміри досягнень науки та технологій.

3.        Володіти елементарними навичками наукового дослідження та управління інформацією; критичного оцінювання щодо подій чи об’єктів, що вивчаються.

3.Анотація навчальної дисципліни:

Дисципліна «Життя, смерть та безсмертя: сучасні біотехнологічні та філософсько-етичні концептуалізації» знайомить студентів з тенденціями сучасного розуміння  феноменів  життя та смерті, зважаючи на досягненнях науки та новітніх технологій. Обговорюються концептуальні підходи, які презентують розуміння життя, смерті та безсмертя в контексті можливостей новітніх біотехнологічних практик створювати новий штучний світ людської життєдіяльності. Особлива увага приділяється проблемам, які зачіпають пошук шляхів збереження людини, біосфери, культури в умовах сучасного складного світу, можливостям нелінійного мислення в дослідженні таких проблем.

4.Завдання (навчальні цілі) – надати студентам знання про сучасні філософські, етичні та наукові концепції та підходи, що презентують розуміння ставлення людини до життя, смерті та безсмертя в контекстах науки, технологічних практик та філософії. В результаті навчання студенти мають вміти виокремити філософські виміри наукових та технологічних оцінок стосовно проблем життя, смерті та безсмертя.

Дисципліна спрямована на формування наступних програмних компетентностей:

ЗК 6. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

ЗК 12. Здатність діяти на підставі етичних міркувань (мотивів).

ЗК 14. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.

ФК 3. Здатність використовувати в професійній діяльності знання про розвиток основних

філософських ідей, учень та напрямків.

ФК 5. Здатність аналізувати сучасні філософські проблеми та вчення.

ФК 10. Здатність аналізувати та коментувати літературу з філософської, соціокультурної та загальнонаукової проблематики.

ФК 14. Здатність брати участь в інтелектуальних дискусіях на засадах діалогу, відкритості й толерантності.

5. Результати навчання:

В результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

Результат навчання

(1. знати; 2. вміти; 3. комунікація 4. автономність та відповідальність)

Методи викладання і навчання

Методи оцінювання

Відсоток у підсумковій оцінці з дисципліни

ККод

Результат навчання

 

Знати:

 

 

 

11.1

предмет та основну проблематику

філософського та наукового осмислення життя, смерті, безсмертя в контексті фундаментальної філософської проблеми – проблеми людини; 

Лекції, семінари, самостійна робота

Усні доповіді, письмова контрольна робота

10

11.2

основні виміри комплексного розуміння науки та технологічних практик в їх можливостях цивілізаційного впливу на суспільство та людину;

Лекція, семінари, самостійна робота

Усні доповіді, письмова контрольна робота

7

11.3

сучасні концептуальні підходи розуміння живого, феноменів людського життя та смерті в філософії та науці;

Самостійна робота

 

Конспект, письмовий контроль

 

8

11.4

концептуальні варіанти проективних поглядів на безсмертя людини в сучасному науковому та технологічному дискурсі, їх філософські та етичні оцінки

Семінари, самостійна робота

Усні доповіді,  презентація, письмова контрольна робота

15

 

Вміти:

 

 

 

22.1

пояснювати особливості цивілізаційних, культурних, практичних  впливів науки та новітніх технологій на людину та суспільство.

 

Семінари, Самостійна робота

Усні доповіді, презентація, письмова контрольна робота

10

22.2

виокремлювати філософські та етичні аспекти   наукових поглядів та технологічних практик щодо можливостей впливів та живе, на розширення часу життя, подолання смерті та досягнення безсмертя, критично оцінювати такі концепції

Семінари

Самостійна робота

Презентація, усні доповіді, письмова контрольна робота

10

12.3

пояснювати особливості цивілізаційних впливів NBIC-технологічної системи в контексті розширення розуміння природного та штучного, роль в цьому

новітніх біотехнологічних практик:

Семінари, Самостійна робота

Усні доповіді, дискусії, презентація

10

22.4

формувати проективні оцінки стосовно питання перспектив людського безсмертя в контексті новітніх технологічних практик

Самостійна робота

Презентація, есе, письмова контрольна робота

10

 

комунікація:

 

 

 

33.1

презентувати результати  досліджень літературних джерел наукового та філософського характеру стосовно проблеми життя, смерті та безсмертя в контекстах новітніх технологій  та здійсненої самостійної роботи у вигляді доповідей, презентацій, конспектів, рекомендацій

Семінари, самостійна робота

Усні доповіді, дискусії, презентація

5

23.2

вести дискусію стосовно питань сучасного філософського та наукового розуміння людини, її складності, розуміння сенсу життя, смерті, оцінок проективних поглядів на можливість безсмертя.

Семінари

Дискусії, презентація

5

 

автономність та відповідальність:

 

 

 

44.1

здатність працювати автономно 

Семінари, самостійна робота

Усні доповіді, дискусії,

5

44.2

здатність до пошуку, обробки та аналізу інформації з різних джерел

Семінари, самостійна робота

Усні доповіді, дискусії, презентація

5

 

6. Співвідношення результатів навчання дисципліни із програмними результатами навчання

               Результати навчання дисципліни

 

 

Програмні результати навчання

1.1

1.2

1.3

1.4

2.1

2.2

2.3

2.4

3.1

3.2

4.1

4.2

ПРН 2. Розуміти розмаїття та специфіку філософських

дисциплін, знати філософську термінологію.

+

+

++

 

 

 

++

 

 

 

 

++

 

ПРН 6. Мати обізнаність щодо основних напрямів,

тенденцій, проблематики сучасної філософії.       

 

+

 

+

+

 

 

 

+

 

+

 

 

ПРН 7.Розуміти сучасну наукову картину світу, її

основні проблеми та суперечності.

 

 

 

 

++

 

 

 

++

++

 

++

ПРН 8.Мати обізнаність у головних філософських

методах і підходах, розуміти етико-практичну

значущість філософського знання.

++

 

 

++

++

++

++

++

 

++

++

++

ПРН 10. Мати навички реферування, систематизованого

огляду та порівняльного аналізу філософської та

загальнонаукової літератури.

 

++

 

 

 

 

++

 

 

++

 

++

ПРН 15. Мати навички ведення інтелектуальних дискусій на засадах діалогу, відкритості й толерантності.

++

 

++

 

++

++

 

 

++

 

 

++

ПРН 16. Вміти застосовувати загальногуманітарні та

філософські знання в різних сферах

життєдіяльності.

++

++

 

 

++

 

 

++

 

++

++

 

ПРН 17. Мати навички участі в наукових та прикладних дослідженнях у галузі філософії.

++

 

++

 

 

++

 

 

++

 

 

++

 

7. Схема формування оцінки:

7.1. Форми оцінювання

            Контроль знань здійснюється за системою ECTS, яка передбачає дворівневе оцінювання засвоєного матеріалу, зокрема оцінювання теоретичної підготовки – результати навчання (знання 1.1 – 1.4), що складає 40% від загальної оцінки та оцінювання практичної підготовки – результати навчання (вміння 2.1-2.4); (комунікація 3.1-3.2); (автономність та відповідальність 4.1-4.2), що складає 60% загальної оцінки.

Оцінювання семестрової роботи:

  1. Усна доповідь, доповнення та участь в дискусіях на семінарах: РН 1.1, 1.2, 1.4, 2.1, 2.3, 3.1, 3.2, 4.1, 4.2 –21 / 35 балів
  2. Самостійна робота (конспект фахового джерела): РН 1.3, 2.1  – 5 / 10 балів
  3. Самостійна робота (презентація): РН 1.4, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.1, 4.2 –12 / 20 балів
  4. Самостійна робота (написання есе): РН – 1.4, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 3.1, 4.1, 4.2 - 10 / 15 балів

Семестрову кількість балів формують бали, отримані студентом у процесі засвоєння матеріалу з усього навчального курсу. Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (усні доповіді,  доповнення та участь в дискусіях на семінарах) та за самостійні роботи (робота з текстами, підготовка презентації, написання есе). Всі види робіт за семестр мають у підсумку:

-          в максимальному вимірі                  80 балів

-          в мінімальному вимірі                      48 балів

У разі відсутності на семінарському занятті студент має відпрацювати завдання на семінар в письмовій формі.

Підсумкова контрольна робота в письмовій формі -   РН 1.1, 1.2, 1.4, 2.2  – 12 / 20 балів

 

Підсумкове оцінювання у формі заліку:

Підсумкова кількість балів з дисципліни (максимум 100 балів) визначається як сума балів за систематичну роботу впродовж семестру з урахуванням підсумкової контрольної роботи. Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання.

Для студентів, які набрали сумарно меншу кількість балів, ніж критичний мінімум – 60 балів, для одержання заліку необхідно обов’язково відпрацювати пропущені теми в письмовій формі та здати/надіслати електронною поштою викладачу, що  проводить семінарські заняття.    

Таким чином, підсумкова оцінка з дисципліни (мінімум 60, максимум 100 балів) складається із суми кількості балів за семестрову роботу (мінімум 48, максимум 80 балів) та підсумкової контрольної роботи (мінімум 12, максимум 20 балів).

 

При простому розрахунку отримуємо:

 

Семестрова кількість балів

Підсумкова контрольна робота

Підсумкова оцінка з дисципліни

Мінімум

48

12

60

Максимум

80

20

100

 

7.2 Організація оцінювання:

Семестрова робота

Семестрова кількість балів

Min – 48 бали

Max – 80 балів

Аудиторна робота: усна доповідь на семінарі, доповнення, участь в дискусіях

До теми: !. 2, 4, 5, 6, 7, 9  протягом семестру, згідно з графіком навчальних занять. У разі відсутності студента на занятті, теми необхідно відпрацювати в письмовому вигляді

«3» х 7 = 21

«5» х 7 = 35

Самостійна робота

До тем 3, 6, 10:  Самостійна робота з текстами - конспект фрагментів 5 текстів (Додаток самостійної роботи студента) до кінця жовтня

«1» х 5 = 5

«2» х 5 = 10

До теми 6: Підготовка презентації. (Додаток самостійної роботи студента) початок листопаду

«12» х 1 = 12

«20» х 1 = 20

До теми 8: Написання есе(Додаток самостійної роботи студента) кінець листопаду

«10» х 1 = 10

«15» х 1 = 15

Підсумкова контрольна робота

До тем 1-10

«12» х 1 = 12

«20» х 1 = 20

Підсумкова оцінка з дисципліни

 

60

100

 

Критерії оцінювання:

  1. Аудиторна робота:

Усна доповідь:

5 балів – студент у повному обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно та аргументовано його викладає, глибоко та всебічно розкриває зміст поставленого завдання, використовуючи обов’язкову та додаткову літературу

4 бали - студент у достатньому обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно його викладає, але може не вистачати аргументації в поясненнях, в основному розкриває зміст поставленого завдання, використовує обов’язкову літературу. Допускаються несуттєві неточності

3 бали – в цілому володіє навчальним матеріалом, але не демонструє глибини знань, не спирається на необхідну навчальну літературу, Має у відповіді суттєві неточності

2 бали – не в повному обсязі володіє матеріалом, фрагментарно та поверхово його викладає, недостатньо розкриває зміст поставлених питань. Має суттєві помилки у відповіді

Доповнення / участь в дискусіях:

3 бали – доповнення змістовне, ґрунтовне, конструктивно доповнює обговорення теми,

2 бали – доповнення змістовне

1 бал – доповнення містить інформацію, що суттєво не розширює дискусію

  1. Самостійна робота (конспект фахових джерел):

2 бали – студент опрацював необхідний текст із цитуванням та відповідними власними зауваженнями та поясненнями

1 бал – студент законспектував текст без цитувань та пояснень

  1. Самостійна робота (підготовка презентації):

 15-13 балів студент у повному обсязі володіє матеріалом, вільно та аргументовано його презентує, глибоко та всебічно розкриває зміст поставленого завдання, правильно інтерпретує отримані результати, використовує обов’язкову та додаткову літературу, демонструє самостійність, достовірність, незаангажованість проведеного дослідження

12-10 балів - студент у достатньому обсязі володіє матеріалом, вільно його презентує, але може не вистачати аргументації в поясненнях, в основному розкриває зміст поставленого завдання, використовує обов’язкову літературу, демонструє самостійність та достовірність проведеного дослідження.  Допускаються несуттєві неточності

9-6 балів - в цілому володіє матеріалом, але не демонструє глибини знань, самостійності у вирішені поставлених завдань, не спирається на необхідну літературу, робота містить суттєві неточності

5-0 балів - не в повному обсязі володіє матеріалом, фрагментарно та поверхово його викладає, недостатньо розкриває зміст поставлених питань. Має суттєві помилки в роботі. Демонструє не самостійність у виконані завдань

  1. Самостійна робота  (написання есе) та підсумкова контрольна робота:

20-16 балів студент у повному обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно та аргументовано його викладає, глибоко та всебічно розкриває зміст поставленого завдання, правильно інтерпретує отримані результати, використовує обов’язкову та додаткову літературу, демонструє самостійність, достовірність, незаангажованість здійсненного дослідження / підсумкової контрольної роботи

15-11 балів - студент у достатньому обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно його викладає, але може не вистачати аргументації в поясненнях, в основному розкриває зміст поставленого завдання, використовує обов’язкову літературу, демонструє самостійність та достовірність проведеного дослідження / підсумкової контрольної роботи.  Допускаються несуттєві неточності

10-6 балів - в цілому володіє навчальним матеріалом, але не демонструє глибини знань, самостійності у вирішені поставлених завдань, не спирається на необхідну навчальну літературу, робота містить суттєві неточності

5-0 балів - не в повному обсязі володіє матеріалом, фрагментарно та поверхово його викладає, недостатньо розкриває зміст поставлених питань. Має суттєві помилки в роботі. Демонструє не самостійність у виконані завдань

 

7.3 Шкала відповідності:

Зараховано / Passed

60-100

Не зараховано / Fail

0-59

 

 

 

                                             СТРУКТУРА  НАВЧАЛЬНОЇ  ДИСЦИПЛІНИ

ТЕМАТИЧНИЙ  ПЛАН  ЛЕКЦІЙ  І  СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ

 

№ п/п

Назва  лекції

Кількість годин

Лекції

Семінари

Самостійна робота

Частина 1. Людина як фундаментальна проблема філософії

1

Тема 1.  Життя та смерть як виміри філософського осмислення людини.

4

2

4

2

Тема 2. Філософські ракурси розуміння науки та технологій

2

2

4

3

Тема 3 Цивілізаційні виміри науки та технологічних практик

2

2

4

4

Тема 4. Складність живого як наукова та філософська проблема

4

 

6

5

Тема 5. NBIC-технологічна система: розширення розуміння природного та штучного

4

2

4

Частина 2. Життя, смерть та безсмертя в сучасному науково-технологічному дискурсі: світоглядні виміри

6

Тема 6. Сенс життя як філософська та етична проблема

2

2

4

7

Тема 7. Смерть та безсмертя: філософські та етичні оцінки

2

2

4

8

Тема 8. Трансгуманізм: за та проти.

2

 

6

9

Тема 9. Новітні біотехнологічні практики: соціоцивілізаційні впливи та світоглядні оцінки

4

 

6

10

Тема 10. Перспективи людини: проблема безсмертя в контексті можливостей новітніх технологічних практик

2

2

4

11

Підсумкова  контрольна  робота

2

 

 

 

ВСЬОГО

30

14

46

Загальний обсяг 90 год., в тому числі:

Лекцій                        – 30 год.

Семінари                    – 14 год.

Самостійна робота    - 46 год.

                                                        

РЕКОМЕНДОВАНА  ЛІТЕРАТУРА:

Основна: (Базова)  

1. Йонас Г. Принцип відповідальності. У пошуках етики для технологічної цивілізації - [пер. з нім. А. Єрмоленко, В. Єрмоленко]. – К.: Лібра, 2001.

2. Кримський С. Запити філософських смислів. – К.: 2003.

3. Комісаренко С.В., Романюк С.І. Перспективи редагування геному за допомогою CRISPR/Cas, або як опанувати «генетичні ножиці». Нобелівська премія з хімії 2020 року     https://files.nas.gov.ua/PublicMessages/Documents/0/2020/12/201230110808554-9365.pdf

4. Кримський С. Філософія – авантюра духу чи літургія смислу? Філософія: хрестоматія (від витоків до сьогодення) : навчальний посібник / за ред. Л. Губерського. Київ : Знання, 2009. C. 15–27.

5. Платон. Діалоги. Федон.  http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/5776/Filosofiia_avantiura.pdf?sequence=1&isAllowed=y; http://psylib.org.ua/books/plato01/19fedon.htm

6.Сартр Ж.-П. Буття і Ніщо. Нарис феноменології (фрагменти) // Філософська і соціологічна думка. – 1995. - № 5.

7. Сковорода Г. Бджола та шершень     https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=271

8. Сидоренко Л.І. Сучасна наука в контекстах свободи та відповідальності. Софія. Гуманітарно-релігієзнавчий вісник. -2015. №2 (4):89-93.

 http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/sid-nauka.htm

9. Сидоренко Л.І. Людина як складність: проблема тілесності /Людина в складному світі / за ред Н .В. Кочубей, М. О. Нестерової; вступне слово В. П. Андрущенка. Суми: Університетська книга, 2017. – С 31 - 45

10. Сітько С.П. Життя у фундаментальних уявленнях фізики живого. Фізика живого. Т.19. 2011. - №2:59-94. http://sergiysitko.org.ua/2012_01u.htm

11. Табачковський В.Г. Полісутнісне homo: філософсько-мистецька думка в пошуках "неевклідової рефлективності". К.:2005.

12. Філософія науки. Підручник / за ред. І.С. Добронравової. Автори: Добронравоа І.С., Сидоренко Л.І., Чуйко В.Л. та ін. . – К.: ВПЦ «Київський університет,  2018.

 

Додаткова (англомовна):

1. A simple guide to CRISPR, one of the biggest science stories of the decade: By Brad Plumer, Eliza Barclay, Julia Belluz, and Umair Irfan.  Updated Dec 27, 2018.

https://www.vox.com/2018/7/23/17594864/crispr-cas9-gene-editing  

2. DUFF Alistair S., ITO Youichi. Computopia Reviseted Yoneji Mosada’s Realistic Utopianism

https://koara.lib.keio.ac.jp/xoonips/modules/xoonips/detail.php?koara_id=AA00266091-20200300-0053&ml_lang=en

3. Marcelo de Araujo. 2020. The Ethics of Genetic Cognitive Enhancement: Gene Editing or Embryo Selection?  https://www.mdpi.com/2409-9287/5/3/20/htm