В.Л. Чуйко

Когнітивізм як об'єкт когітології

Монографія

Ніжин - 2007

 

УДК: 167.7

2007.

Когнітивізм як об'єкт когітології. Монографія. - Ніжин: Вид-во "Міланік", 2007. - 148 с.

Монографія презентує обґрунтування теорії наукового пізнання, в якій пізнання постає як відношення до знань, встановлюється відношення між знаннями, що складають процес мислення. Пропонується фахівцям, які займаються методологічними проблемами філософії та науки, може бути корисна науковцям різних галузей науки, аспірантам, студентам магістратури

Рецензенти доктори філософських наук:

Кисельов Микола Миколайович,

Хилько Микола Іванович,

Ярошовець Володимир Іванович.

 

Рекомендовано до друку

Протокол № 11 від 25 січня 2007 р.

(c) Чуйко В.Л.

 

 

ВСТУП.....................................................................................................5

1. ОСОБИСТІСТЬ І НАУКА .......................................................................9

1.1. Ірраціональність і культурне існування. .................................................9

1.2. Наукове пізнання як одна із можливостей у множині інших. ................13

1.3. Раціональність і наука. ........................................................................21

2. КОГІТИВНИЙ ПІДХІД ...........................................................................30

2.1. Людина як об'єкт впливу знань. ..........................................................30

2.2. Реконструктивна рефлексія і когнітивізм. ...........................................35

2.3. Знання як об'єкт впливу людини. ........................................................41

3. ЗАГАЛЬНА ТА СПЕЦІАЛЬНА ТЕОРІЯ ПІЗНАННЯ .................................47

3.1. Думка як предмет думки. ....................................................................47

3.2. Стандартна модель наукового пізнання. .............................................51

3.3. Самовизначення суб'єкта теорії наукового пізнання. ..........................57

4. ВІДНОШЕННЯ “ЗНАННЯ - ДУМКА - НЕЗНАННЯ” ..............................62

4.1. Знання і пізнання. ...............................................................................62

4.2. Практичне відношення до дійсності. ...................................................66

4.3. Мислення як встановлення відношення між різними знаннями. ..........69

5. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ТЕОРІЇ НАУКОВОГО ПІЗНАННЯ ..........................77

5.1. Відношення до знання. .......................................................................77

5.2. Відношення до речей. .........................................................................82

5.3. Єдність об'єкта, предмета і суб'єкта пізнання.....................................87

6. ЕМПІРИЧНИЙ ТА ТЕОРЕТИЧНИЙ РІВНІ ПІЗНАННЯ ............................92

6.1. Незнання та чутєва і розумова діяльність............................................92

6.2. Емпіричні дані та їх узагальнення. .......................................................95

6.3. Теоретичний рівень пізнання і абстрактне мислення. ........................102

7. ОСНОВНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ЗНАННЯ .............................................107

7.1. Істина як проблема. ..........................................................................107

7.2. Знання і мислення.............................................................................112

7.3. Істина і метод....................................................................................115

8. ФОРМИ НАУКОВОГО ЗНАННЯ ..........................................................120

8.1. Факти і теорії. ...................................................................................120

8.2. Фундаментальна та прикладна наука. ...............................................123

8.3. Критика редукціонізму. Проблема як форма наукового знання. ........129

9. НАУКОВІСТЬ ......................................................................................134

9.1. Критика і наукова раціональність. .....................................................134

9.2. Реконструктивна рефлексія...............................................................138

ВИСНОВКИ .............................................................................................144